ניתוח חדש של חברת הייעוץ הדנית Sea-Intelligence מצביע על עלייה ניכרת באחוז המכולות הריקות הנעות ברחבי העולם. המומחים ב-Sea-Intelligence חישבו את שיעור המכולות הריקות ביחס למלאות, לפי נתוני TEU-miles (נפח ותנועה), וגילו כי כיום 41% מההובלה בענף המכולות הינה למעשה הובלה של מכולות ריקות.
ב-Sea-Intelligence הסבירו בדו״ח השבועי האחרון: ״המצב הנוכחי הוא שעל כל 10 מיילים שמובלת מכולה מלאה, יש צורך להוביל מכולה ריקה ב-4.1 מיילים - עלייה חדה לעומת 3.1 מיילים בלבד בשנת 2019, לפני שיבושי השוק בעקבות מגפת הקורונה״. הדו״ח מצביע על מגמת עלייה מתמשכת במשך חמש שנים, כאשר רק ב-2022 נרשמה ירידה זמנית קלה.
בדיון על סוגיית המכולות הריקות, ציינה חברת השילוח Acumen Freight Solutions שבסיסה בקראצ׳י כי המסחר העולמי כמעט אף פעם אינו מאוזן בין מדינות.
״חלק מהאזורים מייצאים הרבה יותר מאשר הם מייבאים, בעוד אחרים נשענים בעיקר על ייבוא. הדבר יוצר חוסר איזון, כאשר נמל אחד מוצף במכולות ריקות בעוד באחר קיים מחסור״, הסבירו ב-Acumen, והוסיפו כי נמלים באסיה מתמודדים לעיתים קרובות עם מחסור במכולות בשל נפחי הייצוא הגבוהים, בעוד שבצפון אמריקה ואירופה נרשמים עודפים כאשר הייבוא גובר על הייצוא.