CMA CGM חכרה אוניית הנשק VICTORIA מחברה גרמנית

האוניה בעלת הקיבולת של 1,678 TEU עגנה הבוקר בנמל אשדוד לאחר שנתפסה בידי חיל הים, כ-200 מייל מחופי ישראל. זהו המקרה השלישי בו נקשרת אוניה של CMA CGM להברחת נשק


00:00 ,16.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

האוניה VICTORIA עליה השתלט אתמול בצהריים חיל הים כ-200 מייל מחופי ישראל, הניפה דגל ליבריה והייתה בדרכה מנמל מרסין שבטורקיה לנמל אלכסנדריה במצרים. לפני הגעתה לנמל מרסין, פקדה האוניה את נמל לטקיה שבסוריה.

הבוקר עגנה האוניה בנמל אשדוד ונפרקו מתוכה מכולות המכילות אמצעי לחימה מסוגים שונים לעיניי אמצעי התקשורת הישראליים והזרים.

האוניה VICTORIA הינה אוניה מוחכרת מידי בעל האוניות הגרמני Peter Dohle בידי חברת הספנות הצרפתית CMA CGM. האוניה בעלת קיבולת של 1,678 TEU ומעמסה של 22,400 טון. נציין כי, בעליה של החברה הצרפתית, שלישית בגודלה בעולם, הוא אזרח לבנוני, ז'אק סעאדה, שעזב את מדינתו ב-1978 והקים החברה.

באמצעי התקשורת מציינים היום כי, חברת CMA CGM הואשמה לפני כחודש בקשרים עסקיים עם איראן. באוקטובר 2010 נתפסה בניגריה ספינה אחרת בבעלותה ועליה משלוח נשק גדול. פרשה זו, לפי הפרסומים, הסתיימה בהתנצלות איראנית ובטענה שמדובר בטעות לאחר שהביעו הניגרים זעם על כך.

בחברת הספנות הצרפתית טענו אז כי, כי לא היו מודעים לכך שהמשלוח מכיל נשק ותחמושת, ואמרו כי הם הוסתרו בארגזים שהובילו כלי זכוכית. אך זו לא הייתה הפעם הראשונה שספינה של CMA CGM הואשמה בהובלת נשק. ביולי 2009 תפסה איחוד האמירויות משלוח נשק על ספינת ANL-Australia מצפון קוריאה לאיראן. בעקבות מקירם אלה, קרא החודש "האיחוד נגד איראן גרעינית", לחברת CMA CGM לעצור את קשריה העסקיים עם איראן.

לפי הפרסומים בתקשורת היום, לא ברור איך הגיע הציוד הזה לסוריה, אולם ברור שהוא לא עבר דרך טורקיה אלא בדרך אחרת. האיראנים מטשטשים את המשלוחים באופן מתוחכם, משתמשים בחברות אירופיות, עוברים בכוונה בכמה נמלים כדי לטשטש עקבות ומקפידים לבחור במקומות עגינה שבהם הבדיקות לא קפדניות מדי.

מצה"ל נמסר כי, ההשתלטות על האוניה התבצעה באופן מהיר וללא התנגדות של אנשי הצוות. צה"ל ומשרד החוץ הודיעו על מעצרה של האוניה "ויקטוריה" לרשויות גרמניה לאור העובדה שהאוניה שייכת לחברה גרמנית, לממשלת ליבריה שבדגלה השתמשה האוניה ולצרפת לאור העובדה שחברת ההפעלה הינה צרפתית.

נזכיר כי, לחברת CMA CGM 394 כלי שיט, והכנסותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2010 מוערכות ב-10.5 מיליארד דולר. החברה סובלת מקושי בתזרים המזומנים שלה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ולאחרונה הכניסה משקיע חדש לחברה- קבוצת האחזקות YILDIRIM מטורקיה