אנאליסטים: התאוששות בהובלת המכולות הימית לא לפני 2014

לדברי חברת דירוג האשראי Fitch, התחרות של החברות הגדולות על נתח השוק, ההשתוללות בהזמנת אוניות חדשות ומחירי הובלת הצובר הגבוהים יחסית מקשים על ההתאוששות


00:00 ,13.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הובלת המכולות הימית הגלובאלית עומדת בפני התאוששות, לאור מחירי הובלה ריאליים יותר וסוף עידן החתירה לנתחי שוק גבוהים יותר בין חברות הספנות הגדולות. כך לטענת חברת דירוג האשראי Fitch, אחת החברות המובילות בעולם. למרות האופטימיות, צופים אנאליסטים של החבר, שההתאוששות והחזרה לרווחים אינן צפויות לפני 2014.

לטענת החברה, הביצועים שהציגו חברות הספנות במהלך המשבר היו בלתי יציבים ומלאי תנודות בתחום מחירי ההובלה, דבר שהוביל לנפילה חדה בהכנסות מפעילות.

בהודעה שהוציאה החברה, שפורסמה ב"Containerisation International", נמסר ש"הובלת המכולות עדיין מתקשה להתאושש מההשתוללות של הזמנת האוניות המכולה החדשות ב-2008, כשמספר לא קטן של אוניות צפויות להיכנס לשוק במהלך 2012-13".

זאת ועוד: "לניסיונות של חלק מחברות הספנות להתמודד עם עודף ההיצע על ידי גריטה של אוניות ישנות, דחייה בהזמנות אוניות חדשות, או הקטנת הקיבולת בקווי הסחר המרכזיים, היתה השפעה מוגבלת ביותר. אנו לא מצפים שעודף ההיצע יפסיק לשחק תפקיד עד 2014 לכל המוקדם".

חברת דירוג האשראי ציינה גם את מחירי הובלת הצובר הגבוהים כחלק מהקושי בהתאוששות: "למרות שמחירי הובלת הצובר התחילו ליפול מהשיא של סביבות 720 דולר לטון ברבעון הראשון של 2012 לסביבות 600 דולר לטון באפריל ובמאי, הם עדיין גבוהים לפי סטנדרטים היסטוריים. לדעתנו, מחירי הדלק ימשיכו לשחוק את קצוות הרווח בעתיד הקרוב".

עוד הוסיפו אנאליסטים של חברת דירוג האשראי, שהתחרות על נתח השוק בין שלוש החברות הגדולות –מארסק, MSC ו-CMA CGM – הזיקו להתאוששות עולם הספנות. "הדבר מיצא את עצמו", טענו האנאליסטים, "חברות הספנות מפנות עתה את תשומת ליבן לרווח. העלייה במחירי ההובלה הימית במרץ-מאי היא הוכחה לכך ואמורה להמשיך ולתרום להתאוששות".