אנאליסטים: עליית המחירים לא הטיבה משמעותית את מצב חברות הספנות

לדברי מומחים ממשרד Alphaliner, מתח הרווחים הכללי עדיין נמוך, שכן לחברות הספנות יש התחייבות לחוזים מוקדמים, שנחתמו תחת מחירי ההובלה טרם העלייה


00:00 ,14.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי אנאליסטים לנושאי ספנות ממשרד Alphaliner, עליית מחירי הספוט החדה שענף ההובלה הימית, שנכנסה בתוקף מאז תחילת השנה, לא שינתה מהותית את ההכנסות שרשמו חברות הספנות בקווי הסחר אסיה-אירופה.

לדברי האנאליסטים, שתי עליות מחירים מוצלחות של חברות הספנות הניפו את מתח הרווחים שלהן מעל לנקודת האיזון, אולם מתח הרווחים הכללי עדיין לא התייצב, שכן חוזי הובלה לתקופות של שישה עד 12 חודשים נחתמו במחירים נמוכים בהרבה מאלה הנוכחיים.

האנאליסטים הוסיפו שעודף היצע בשלושת החודשים הבאים יכול לאיים על השיפור ברווחים. זאת לאור דרישה חלשה מצד השוק האירופאי ליבוא מאסיה.

לדברי Alphaliner, חברות הספנות רשמו הפסדים המוערכים ב-550 דולר על כל TEU שנשלח מאסיה לצפון אירופה בחודש דצמבר 2011. ההפסדים, על בסיס מחיר למכולה, היו גבוהים יותר מאלה שנרשמו במשבר של 2009 .

לדברי האנאליסטים, ההערכה היא שנקודת האיזון עבור אוניית מכולות בעלת קיבולת של 8,000 TEU, המפליגה מאסיה מערבה, עלתה מ-800 דולר ל-TEU בתחילת 2009 ל-1,100 דולר ל-TEU עכשיו, בגלל העלייה החדה בהוצאות של אוניות צובר. נקודת האיזון עבור אוניות מכולה גדולות יותר נמוכות ב-100-200 דולר ל-TEU.

מנכ"ל מארסק ליין סורן סקו אמר בשבוע שעבר שהמחיר אותו דורשת החברה, שעלה ב-1 במרץ ב-775 דולר ל-TEU, "מחזיק מעמד די בסדר, אולם לא מעביר אותנו לרווח". לדברי האנאליסטים, עדיין מוקדם מכדי לנבא את האפשרות של עליית מחירים נוספת, של 400 דולר נוספים ל-TEU, המתוכננת ל-1 באפריל, אולם, סקו הוסיף, "אנו מצפים שהשוק יספק את האפשרויות לעליית המחירים".