הודו חושפת מפת דרכים להשקעות של טריליון דולר בענף הימי

שר התחבורה הימי של הודו הציג תוכנית לאומית לפיתוח נמלים, תעשיית אניות ולוגיסטיקה בת קיימא. היעד: שיתופי פעולה גלובליים בהיקפים חסרי תקדים


12:50 ,28.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

הודו פרסמה השבוע מפת דרכים להשקעות בהיקף של טריליון דולר בתחום הימי, הכוללת פיתוח מקיף של תשתיות נמלים, תחבורה ימית ולוגיסטיקה, כך הודיע שר התחבורה הימי של הודו, סראבננדה סונוואל, בכנס שגרירים שהתקיים בניו דלהי.

 

הכנס, שבו השתתפו נציגים מ־28 מדינות וגורמים בכירים מהתעשייה, נערך כהכנה ל״שבוע הספנות של הודו 2025״, שיתקיים בין התאריכים 27 עד 31 באוקטובר במומבאי. כנס שבו צפויות ממשלות, חברות ותאגידים בינלאומיים להכריז על שיתופי פעולה והשקעות בטכנולוגיה ותשתיות ימיות.

 

לדברי סונוואל, התוכנית שואפת להאיץ השקעות בפיתוח נמלים וטרמינלים, מרכזי תחבורה מולטימודליים, בנייה ותיקון של אניות, מיחזור אניות, וכן תשתיות לקידום מימן ירוק, שירותי תדלוק ימי (bunkering) ותחבורה ימית בת קיימא.

 

״המסע הימי של הודו נכנס לפרק חדש״, הצהיר השר. ״מדובר בהזדמנויות השקעה בהיקף של טריליון דולר, עם פוטנציאל ממשי לשיתופי פעולה בינלאומיים״. 

 

במהלך הכנס הוצגו מצגות של בכירי המשרד, שכללו פרויקטים אסטרטגיים כדוגמת נמל ודהוואן (Vadhavan Port), מרכז ההובלה בגלתאה ביי (Galathea Bay) וטרמינל טונה טקרה (Tuna Tekra). עוד הוזכרו פרויקטים בתחום תדלוק LNG, הקמת מרכזים למימן ירוק, ופארקים תעשייתיים ימיים.

 

הדיונים הדגישו גם את כוונתה של הודו להרחיב את כושר ייצור האניות במדינה, לחזק את פיתוח הנמלים כגורם כלכלי מרכזי, ולקדם תהליכים של דיגיטליזציה בלוגיסטיקה.

 

נציגי מדינות שונות, בהן יפן, סרי לנקה, מלטה, דרום קוריאה ובלארוס, בירכו על היוזמה והדגישו את הפוטנציאל של כלכלת הים של הודו, כמו גם את החשיבות שבמעבר לאניות בעלות פליטות נמוכות.

 

המהלך הנוכחי משתלב בגל רחב של פעולות אסטרטגיות שמבצעת הודו בתחום הימי. רק לאחרונה הודיעה APM Terminals על השקעה של מיליארד דולר בשדרוג וניהול שלושה נמלים במדינת אנדרה פרדש – עיסקה שמשקפת את עניין הגובר של משקיעים זרים בתשתיות הימיות של הודו.

 

במקביל, חברת הספנות הממשלתית Shipping Corp of India מתכננת תוכנית הזמנות חדשה בהיקף של 2.3 מיליארד דולר לבניית 26 אניות חדשות בהודו. מדובר בתוספת של 1.18 מיליון טון נמלית לצי שלה – מהלך שמחזק את שאיפתה של הודו להפוך למוקד מרכזי בבניית אניות.