חברת Yara Clean Ammonia ציינה אבן דרך משמעותית בתהליך הדה-קרבוניזציה של הענף הימי, עם טקס חיתוך הפלדה לאנייה Yara Eyde – אניית המכולות הראשונה בעולם שתונע באמוניה מתחדשת. טקס זה מסמל את תחילת בנייתה של אנייה חדשנית, אשר מטרתה להדגים את הפוטנציאל של אמוניה כדלק ימי דל פליטות.
האנייה תפעל במסלול Oslo–Porsgrunn–Bremerhaven–Rotterdam, שיחבר בין אשכולות תעשייתיים בנורבגיה וגרמניה תוך שמירה על מסחר יעיל וצמצום פליטות מזהמות.
״זהו יותר מהשקה של אנייה – זהו פתיחתו של עידן חדש בדה-קרבוניזציה של הספנות״, אמר הנס אולב רן, מנכ״ל Yara Clean Ammonia. ״אניית Yara Eyde ממחישה את שאיפתנו להוביל את ענף הספנות לשימוש באמוניה דלת פליטות, ולהוות השראה למציאת פתרונות שיקטינו את הפליטות בענף״.
בנטה הטלנד, מנכ״לית North Sea Container Line, שתפעיל את האנייה במסגרת מיזם משותף עם Yara Clean Ammonia, הוסיפה: ״אניית Yara Eyde היא דוגמה מושלמת לכך ששיתוף פעולה הדוק בין שותפים בשרשרת הערך מאפשר הכנסת טכנולוגיה מתקדמת לפעילות מסחרית ומספק יתרונות ברי קיימא לבעלי מטען וללקוחות״.
בעשור האחרון אמוניה הפכה מדלק רעיון לקונספט יישומי בענף הספנות. לפי דוח של DNV, בתוך חמש שנים בלבד עברה אמוניה משלב תיאורטי ליישום ראשוני, ונפתחה הדרך להפוך אותה לחלופה דלת פליטות לאניות סחר עולמי. כיום בתעשייה ישנן 39 אניות מוזמנות המיועדות להנעה באמוניה, בעיקר מגזרי מכליות ומטען כללי, עם מנועים מסחריים זמינים ושימוש ראשוני שכבר הוכח בפועל.
עם זאת, קיבולת ייצור האמוניה כיום מוגבלת יחסית, אך תכניות מאושרות יגדילו את התפוקה ל-14 מיליון טון בשנה עד 2030. תשתיות תדלוק (bunkering) נמצאות בפיתוח, וכבר בוצעו ניסויים בנמלי מפתח כמו סינגפור ורוטרדם.על אף הפוטנציאל הגבוה, לאמוניה גם אתגרים משמעותיים – בראשם רעלניות ועלות גבוהה. מומחי הענף מדגישים כי על מנת להרחיב את השימוש באמוניה נדרשים פתרונות סטנדרטיים, רגולציה מחייבת בהתאם לקוד IGF, הרחבת כושר הייצור, פיתוח תשתיות תדלוק בנמלים והכשרה ייעודית לצוותי אניות.
פיתוח האנייה Yara Eyde מהווה צעד משמעותי במעבר הכולל של ענף הספנות לדלקים חלופיים. לפי פלטפורמת Alternative Fuels Insight של DNV, הזמנות לאניות מונעות דלקים חלופיים הגיעו ל-19.8 מיליון טון ברוטו במחצית הראשונה של 2025 – עלייה של 78% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.