המלצת ארגון BIMCO: להעלות את תעריפי ההובלה

נרשמה עלייה של 4.8% בתנועת המכולות המשונעות בעוד היבוא לארה״ב גדל בצורה ניכרת בעוד הצמיחה ביבוא לאירופה נמוכה מאוד. קיבולת הצי העולמי גדלה בכ-2.9% אך נדרשת גריטה בקצב מהיר יותר


13:29 ,04.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון BIMCO אשר מייצג את בעלי האניות בעולם פרסם לאחרונה סקירה מקרו-כלכלית עבור תעשיית הספנות ואף פרסם סקירה ייחודית עבור ענף המכולות. על פי הסקירה אשר חיבר אנליסט הספנות הראשי של הארגון, פיטר סאנד (Sand) שנת 2018 התחילה בצורה לא כל כך חלקה, ונדרש שינוי מהיר לטובת עלייה בתעריפי ההובלה. על פי נתוני הארגון, היבוא לארה״ב גדל בצורה ניכרת בעוד הצמיחה ביבוא לאירופה נמוכה מאוד. על פי הנתונים, ישנה עלייה של 4.8% בנפח המכולות המשונעות - נתון שנמצא בהתאמה לציפיות הארגון עבור שנת 2018 כולה.  

 

קיבולת צי האניות העולמי גדלה ב-2.9% בארבעת החודשים הראשונים של השנה, ופעולות גריטת האניות אינן מתקדמות בקצב משביע רצון, לטענת הארגון. לדבריו, הציפייה היא כי תהיה גריטה של לפחות 250 אלף TEU בקרוב - נתון שיגדיל את קיבולת נפח הצי העולמי ב-4.3% בלבד עד סוף השנה. 

 

על פי הדוח, מבחינת ביקושים בשוק המכולות ניכרת אי יציבות גדולה שמתבטאת בגידול ביבוא המכולות המלאות לחוף המזרחי של ארה״ב שממשיכה להיות המוקד הגדול בתעשיית הספנות כרגע. על פי הנתונים, הגידול ביבוא לחוף המזרחי של ארה״ב הגיע ל-10.4% - עלייה שמתבטאת ב-215 אלף TEUמכולות נוספות שנכנסו לחוף המזרחי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היצוא מארה״ב, לעומת זאת, גדל ב-55 אלף מכולות בלבד - גידול של 3.8%. לטענת ארגון BIMCO, נתונים אלו מדגימים את חוסר היציבות הגדל והולך בסחר החוץ של ארה״ב.

 

יחד עם זאת, מציין הדוח כי למרות העלייה בביקושים, תעריפי ההובלה איבדו את דרכם מעלה. על פי המדד הסיני לתעריפי מכולות (CCFI) אשר עוקב אחר עשרת הנמלים הגדולים בסין וכולל גם תעריפי ״ספוט״, תעריפי ההובלה מסין לחוף המזרחי ירדו בממוצע ב-5% וב-7% מסים לחוף המערבי וזאת עבור 18 השבועות הראשונים של 2018. 

 

על פי הדוח, נתונים מדאיגים נוספים נראים בסחר מהמזרח הרחוק לאירופה. מדד CCFI ירד ב-3% בממוצע לעומת שנה שעברה, בעוד שתעריפי הספוט ירדו ב-15% ועמדו על 584 דולר ל-TEU אבל עלה ל-825 דולר ל-TEU בסוף חודש מאי. 

 

בנוסף, על פי סקירת הארגון, הצמיחה בנפחים הינה חלשה וגדלה ברבעון הראשון של 2018 ב-1% - רק 36,572 TEU שונעו בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. סקירת הדוח ציינה כי הפלגות ה״חזור״ לסין סובלות בשל ההחלטה של סין להפסיק אליה את היבוא של אשפה ומוצריה – החלטה שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר.