סקר חדש של Freightos, שנערך בקרב למעלה מ-100 יבואנים קטנים ובינוניים בעקבות הפוגת המכסים בין ארה״ב לסין, מצביע על כך שהפסקת האש בת 90 הימים לא הקלה על העומס – אלא רק יצרה מועד חדש בלוח השנה שעל כולם להיערך לקראתו.
מהממצאים עולה כי השיבושים בשרשרת האספקה נמשכים בעוצמה חריגה. 42% מהמשיבים עדיין מדרגים את ההשפעה כ-10 מתוך 10 – ירידה מסוימת לעומת 60% שדיווחו כך באפריל – אך רבים ממשיכים לתאר את המצב כ״סכנה קיומית״.
43% מהעסקים שהקפיאו יבוא באפריל חזרו לייבא כעת, במה שצפוי ליצור עונת שיא מוקדמת ודחוסה בקיץ, עם פקקי תנועה צפויים בנמלים. מהלך זה מבטא את החשש מפני תום תקופת החסד.
השפעת המכסים על הצרכן האמריקאי נדחתה אך לא נמנעה – מחירים נותרו יציבים במהלך סוף השבוע של יום הזיכרון, אך לקראת סיילי יום העבודה צפויה עליית מחירים בעקבות המירוץ למילוי המלאים מחדש.
למרות ש-30% מהנשאלים ניסו להעביר את הייצור לארה״ב או למדינות אחרות, רק 6% הצליחו בכך בפועל, מה שמעיד כי השבת הייצור לארה״ב נותרה בגדר שאיפה. התחושה הכללית בשוק עברה מהיסטריה לעייפות פרגמטית. כפי שתיאר אחד היבואנים: ״הפסקנו לייבא אחרי ששילמנו 145% מכס על המשלוח האחרון... כנראה שנצטרך לסגור את העסק״.
המסקנה המרכזית: תקופת ההפוגה לא הפחיתה את הלחץ – היא רק דחתה את הפיצוץ. היבואנים הקטנים מגיבים בהתאם: משנים מקורות אספקה, מזיזים לוחות הפלגה, ומתכוננים לתנודתיות נוספת בשוק.