צבר ההזמנות לאניות מכולה הגיע לשיא היסטורי של 10.4 מיליון TEU, כך על פי נתונים שפרסמה חברת הייעוץ האסייתית Linerlytica. יחס ההזמנות לצי הפעיל עומד על 31.7% – הרמה הגבוהה ביותר מאז 2010.
Linerlytica הזהירה כי ״בפעם האחרונה שיחס צבר ההזמנות עבר רמה זו בשנים 2004–2009, התוצאה הייתה עודף היצע שנמשך עשור שלם״. עוד צוין כי מעל מיליון TEU של הזמנות אניות צפויות להתווסף עד סוף השנה.
הנתון של 10.4 מיליון TEU גבוה מהערכתם של ספקי מידע אחרים. Clarkson Research מעריך את הצבר בכ-9.87 מיליון TEU, נתון הקרוב לזה של Alphaliner. חברת Clarkson מציינת כי חוזי הבנייה השנה נותרו ברמה גבוהה במיוחד – פי שניים מהממוצע של העשור האחרון – עם 275 אניות מכולה שכבר הוזמנו מתחילת השנה.
בהתאם לכך, Linerlytica צופה כי ענף ההובלה הימית במכולות יתמודד עם חוסר איזון בין היצע לביקוש עד סוף העשור. על פי הדו״ח, ״צמיחת צי אניות המכולה תמשיך לעקוף את קצב גידול הביקוש, בעוד עודף ההיצע צפוי להימשך לפחות עד 2029״.
נתוני חברת Xeneta, פלטפורמת מחירי ההובלה, מצביעים כי מאז 2019 גדל צי הספנות העולמי מבסיס של 100 נקודות ל-145 נקודות, בעוד הביקוש העולמי להובלה במכולות עלה רק ל-113 נקודות. גם לאחר חישוב ההשפעה של עיקופים סביב כף התקווה הטובה (TEU-Miles), נמדדה עלייה ל-130 נקודות בלבד - רחוקה מהיקף גידול ההיצע.Xeneta הזהירה כי ״המובילים ניצבים בפני אתגר עצום במניעת המשך ירידת מחירי ההובלה על רקע עודף הקיבולת המשמעותי בצי העולמי״.