צוין ״יום הימאים״ הבינלאומי

זוהי השנה ה-12 בה מצוין היום המיוחד שנחגג כיוזמה של האו״ם כדרכו לומר תודה לימאים ולהפיץ את תרומתם האדירה לסחר העולמי. בין האתגרים העומדים בפני הימאים כיום: היכולת לנוע בין גבולות של מדינות בחופשיות, לעלות לחוף או לשוב לאנייה


13:19 ,26.06.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול, 25 ביוני, צויין ברחבי עולם הספנות, יום הימאים הבינלאומי. זוהי השנה ה-12 בה מצוין היום המיוחד שנחגג כיוזמה של האו״ם כדרכו לומר תודה לימאים ולהפיץ את תרומתם האדירה לסחר העולמי.

 

השנה ארגון הספנות הבינלאומי ה-IMO התמקד בנושא ״המסע שלך - אז ועכשיו, שתף את המסע שלך״, וביקש מימאים מרחבי העולם לשתף בחוויותיהם מהפלגה בים.

 

כידוע, הימאים הינם עובדים חיוניים לסחר העולמי והספנות מהווה 90% מדרך הובלת הסחורות. עובדה זו לבדה מעידה עד כמה חיוניים יורדי ים לתפקוד יעיל של הכלכלה העולמית. הם שולטים באניות המובילות מיליוני טונות של סחורות שונות הדרושות כדי לשמור על חיינו כפי שאנו מכירים אותם.

 

עם זאת, הימאות נותרה אחד המקצועות המסוכנים ביותר. רבים מהאתגרים העומדים בפני יורדי ים נובעים מאופי וארגון עבודתם, ולמרות שההתנסויות האישיות ישתנו בהתאם לגורמים כמו סוג הספינה, נתיב הסחר, דגל הספינה, הלאום והתרבות ועוד גורמים רבים נוספים, האבולוציה של הספנות יצרה כמה אתגרים משותפים לכל יורדי הים.

 

אחד האתגרים הגדולים הוא בתנועת העובדים. המגיפה העולמית הנוכחית חשפה את החשיבות של טיפול בצורך של יורדי ים לחצות גבולות. יורדי ים חייבים לקבל גישה לחוף. הם חוצים גבולות, אולי יותר מכל כוח עבודה אחר. הם עושים זאת כאשר הם צריכים להצטרף לאנייה או לחזור לאנייה כאשר הם מעבירים מטען וכאשר הם צריכים לרדת לחוף לצורך עבודה, הפוגה ו/או טיפול רפואי.

 

נזכיר כי צעדים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה הביאו להרחקת יורדי ים מהגבולות, דבר שתרם ל״משבר החלפת צוותים״. בשיאו של משבר זה, הוערך כי למעלה מ-400,000 יורדי ים נתקעו בים וכמעט אותו מספר של יורדי ים שנתקעו בבית ולא יכלו להצטרף לצוות האנייה  כדי להתפרנס.

 

ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) פיתח את אמנת מסמכי זהות הימאים (מתוקנת), 2003 (מס׳ 185) הקובעת סטנדרטים למערכת זיהוי ביומטרית לימאים. מערכת זו אמורה לאפשר מעבר קל יותר של גבולות ויציאה לחוף, בתנאי שהממשלות מסכימות. נכון ליוני 2022, רק 38 מדינות אשררו את אמנה 185, מה שמוכיח כי נדרשת התערבות ממשלתית דחופה על מנת לשפר את מצב הימאים.