רווחי ההובלה הימית בצניחה: 4.4 מיליארד דולר בלבד ברבעון השני

רווחי חברות הספנות ירדו ב-56% לעומת הרבעון הקודם וב-63.7% לעומת השנה שעברה. תחזיות מצביעות על המשך היחלשות, כשמהלכים אמריקאיים כמו מכסים חדשים ואגרות על אניות סיניות צפויים להכביד על הענף


08:56 ,07.09.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

תעשיית ההובלה הימית במכולות רשמה הכנסות נקיות של 4.4 מיליארד דולר בלבד ברבעון השני של 2025, ירידה חדה של 56% לעומת 9.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה - כך לפי האנליסט הפיננסי הימי ג׳ון מקאוון. בהשוואה לרבעון השני אשתקד, אז נרשם רווח של 12 מיליארד דולר, מדובר בצניחה של 63.7%.

 

זהו כבר הרבעון השלישי ברציפות שבו הרווחים במגזר מצטמצמים, לאחר תקופה של צמיחה חסרת תקדים שנבעה ממשבר הים האדום. מקאוון מציין כי התחזית הקודמת שלו לרווחים של 5 מיליארד דולר התגלתה כ״אופטימית מדי״ לנוכח רוחות הנגד החזקות מולם ניצבת התעשייה.

 

״התעשייה נעה לכיוון של רוחות נגד, שמונעות בעיקר על ידי מהלכי מכסים ויוזמות סחר של ארה״ב״, כתב מקאוון, והסביר כי הצעדים הללו כבר מצמצמים את נפח ההובלה למים אמריקאיים וממנה. נפח ההובלה הנכנסת לארה״ב מצוי בירידה מאז תחילת השנה, כאשר בשלושת החודשים שהסתיימו ביולי נרשמה ירידה של 3.6%. פדרציית הקמעונאות הלאומית של ארה״ב צופה ירידה חדה אף יותר, עם תחזית לצניחה של 5.6% בנפח היבוא ב-2025 לעומת 2024. מקאוון מעריך כי המשמעות היא ירידה של 17.5% בנפח המכולות לחמשת החודשים הנותרים של השנה - ירידה אותה הוא מייחס במלואה למכסים החדשים.

 

הדו״ח מדגיש גם כיצד נהנה הענף מהפרעות קודמות - מגפת הקורונה הניבה לו רווחי עתק של כ-400 מיליארד דולר, בעוד משבר ים סוף תרם כ-50 מיליארד דולר. לדברי מקאוון, חוויות אלו הביאו את חברות ההובלה ״להערכה עמוקה בהרבה״ של חשיבות ההתאמה של היצע האניות לשינויים בביקוש, לצורך שמירה על רווחיות בתקופות תנודתיות.

 

לקראת הרבעון השלישי, מקאוון צופה המשך ירידה ברווחיות ומעריך כי הרווחים יסתכמו בין 1.9 ל-2.5 מיליארד דולר בלבד - שבריר מרווח השיא של 26.4 מיליארד דולר שנרשם ברבעון השלישי של 2024 בתקופת משבר ים סוף.

 

מלבד סוגיית המכסים, הענף מתמודד גם עם איום משמעותי נוסף - תכנית אגרות האניות של נציבות הסחר האמריקאית (USTR), שתיכנס לתוקף באוקטובר ותטיל אגרות כבדות על אניות שנבנו בסין או שמופעלות על ידי חברות סיניות. מקאוון מזהיר כי מהלך זה עלול להוביל להוצאת קיבולת משוק ארה״ב או להעלאת מחירים, בפרט בקווי הסחר בין אסיה לחוף המערבי של ארה״ב שבו לחברת COSCO הסינית נתח השוק הגדול ביותר.

 

למרות האתגרים, חברות ההובלה ממשיכות להזמין אניות חדשות בקצב מואץ. לדברי מקאוון, הביטחון של החברות נובע מ״עלייה במשמעת בענף בנוגע לניהול קיבולת״, אם כי הוא מציין שרוב ההזמנות בוצעו טרם התבררו ממדי ההשפעה של המכסים והאגרות החדשות.