תעריפי ההובלה הימית בקו הטרנס-פסיפי לארה״ב זינקו בחדות בשבוע האחרון, כאשר המחירים למשלוח מכולה של 40 רגל (FEU) לחוף המערבי הוכפלו ועברו את רף ה-6,000 דולר, בעוד שמחירי המשלוחים לחוף המזרחי עלו ביותר מ-60% והגיעו לרמות של מעל 7,000 דולר ל-FEU. העלייה מגיעה בעקבות זירוז משלוחים על ידי יבואנים לקראת פקיעת תקופת ההפוגה במכסים הצפויה ביולי ואוגוסט.
חברות הספנות צפויות להחיל עליות תעריפים נוספות (GRI) באמצע יוני ושוב ב-1 ביולי, בטווח של 1,000–3,000 דולר ל-FEU. הגידול בביקושים נובע מהקדמת עונת השיא (Peak Season) וניסיון להקדים את העלאות המכס. עם זאת, חלק מהוניות והציוד שהוסטו מקווי הטרנס-פסיפי באפריל ובמאי טרם שבו לעמדותיהם, מה שתורם למחסור בציוד ובקיבולת ולטענות כי חלק מהעלאות המחיר צפויות להתקבל בשוק.
בהקשר זה, הפדרציה הלאומית לקמעונאות בארה״ב (NRF) מעריכה כעת כי היקפי היבוא הימי לארה״ב יתחזקו ביוני ויגיעו לשיא ביולי, אם כי רמות השיא יהיו נמוכות מאלו שנרשמו באפריל ובשנה שעברה. הסיבה לכך היא רמות קדימה גבוהות של הזמנות מהחודשים הקודמים, שצפויות להקהות את עוצמת עונת השיא השנה.
במקביל, תעריפי ההובלה בין אסיה לים התיכון עלו ביותר מ-40% וחצו את רף ה-4,800 דולר ל-FEU, בשל שינוע קיבולת מהקווים הללו לזירה הטרנס-פסיפית. חברות הספנות מתכננות עליות נוספות (GRI ו-PSS) באמצע החודש גם לקווים לאירופה, אמריקה הלטינית ועוד.
העומס באוניות בדרכן לארה״ב הביא את נמלי היעד להיערך בהתאם, תוך שימוש בלקחים שנלמדו ממשבר הקורונה, במטרה למנוע גודש חמור. לפי התחזיות, המחירים הגבוהים צפויים להישמר לפחות עד אמצע יולי – אז ייתכן והם יתחילו לרדת עם הירידה בביקוש, הקלה בגודש וכניסת קיבולת נוספת לקווים.
במקביל, ערכאה פדרלית בארה״ב צפויה להכריע השבוע האם להאריך את הקפאת חלק מהמכסים שבוטלו על ידי בית המשפט לסחר בינלאומי בסוף מאי – החלטה שעשויה להשפיע באופן ישיר על תנועת המטענים בשבועות הקרובים.