עובדי הנמלים: בהחלטת ביה"ד לעבודה איבדו העובדים את עצמאותם לקיים הליך של מאבק לגיטימי

ראשי הועדים : "מלכתחילה היה ברור כי האוצר מעוניין מראש שלא להגיע למו"מ. מטרתם היתה להוליך שולל את כל הצדדים הנוגעים בדבר ולכן הם נקטו בשיטת ה"פיליבסטר", שבה הם למעשה יצרו דחייה מכוונת בתהליך קבלת ההחלטות מתוך מטרה שלא להגיע לסיכום עם העובדים"


00:00 ,28.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ראשי הועדים : "מלכתחילה היה ברור כי האוצר מעוניין מראש שלא להגיע למו"מ. מטרתם היתה להוליך שולל את כל הצדדים הנוגעים בדבר ולכן הם נקטו בשיטת ה"פיליבסטר", שבה הם למעשה יצרו דחייה מכוונת בתהליך קבלת ההחלטות מתוך מטרה שלא להגיע לסיכום עם העובדים"

ערב יום העצמאות הציג שופט ביה"ד הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, את החלטתו בנושא הרפורמה בנמלי ישראל. בהחלטתו החליט נשיא ביה"ד הארצי לבטל את הצו שניתן באוקטובר שנה שעברה שלפיו על הממשלה להקפיא את הליכי החקיקה. ביטול הצו ייכנס לתוקפו עשרה ימים מיום ההחלטה, כאשר השופט אדלר קיבל התחייבות מפורשת של המדינה על כי היא נכונה לשוב מיידית למו"מ עם העובדים וכי במידה והמו"מ לא ייצלח הרי שהם רשאים, עשרה ימים מיום ההחלטה, לחדש את החקיקה אך במסגרת החוק שיובא לכנסת היא לא תיסוג מהבנות שהושגו עם העובדים לאורך המו"מ. במקביל, השופט אדלר חייב את עובדי נמל אשדוד לשוב לעבודה סדירה באופן מיידי.

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, הגיב להחלטתו של השופט אדלר ואמר : "אנחנו מאד מאוכזבים מהחלטת ביה"ד בארצי לעבודה לאפשר למדינה להמשיך בתהליך החקיקה. החלטה זו למעשה פוגעת בזכות שלנו לשביתה ובו בזמן מאפשרת לצד השני להמשיך ולגשת לחקיקה".

חסן הוסיף כי נציגי הועדים מכבדים את החלטת ביה"ד והם יתיצבו לדיונים המתוכננים בימים א' ו- ג' הקרובים, מתוך תקוה להצליח להגיע לאיזשהו סיכום, וזאת למרות שהם אינם מאמינים שהצד השני, קרי האוצר, יעשה זאת מכיון שלדבריו, יש לאוצר פסיקה ביד שמאפשרת להם לגשת לחקיקה.

עוד ציין חסן כי היה קשה מאד להחזיר את העובדים בנמל אשדוד לעבודה מלאה אחרי החלטת ביה"ד הארצי לעבודה. "יחד עם זאת אני לא מציע למשרד האוצר להמשיך את תהליך החקיקה, למרות שביה"ד הארצי מאפשר להם להמשיך בכך, כי אם זה יקרה הרי שמבחינתנו לא נוכל לעבור לסדר היום. אינני רוצה לחשוב מה אז יקרה בנמלים".

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, ציין "בערב יום העצמאות למעשה נפל דבר במדינת ישראל. למעשה העובדים איבדו את עצמאותם לקיים הליך של מאבק לגיטימי, בדריסת רגל גסה של משרד האוצר ורשות הנמלים".

פרץ ציין שמלכתחילה היה ברור כי האוצר מעוניין מראש שלא להגיע למו"מ. לדבריו, מטרתם היתה להוליך שולל את כל הצדדים הנוגעים בדבר ולכן הם נקטו בשיטת ה"פיליבסטר", שבה הם למעשה יצרו דחייה מכוונת בתהליך קבלת ההחלטות מתוך מטרה שלא להגיע לסיכום עם העובדים.

"ההחלטה של כבוד השופט סטיב אדלר, נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, היא החלטה שכל כולה מונעת בידי משרד האוצר, בכדי להביא למיצוי לכאורה של המו"מ ב- 10 הימים הקרובים וכדי לאפשר לממשלה למעשה להתחיל בהליך החקיקה בכנסת. עובדי הנמלים מבינים היטב שלמרות רצונם האמיתי להגדיל את התפוקה בנמלים ובכך להגדיל את רווחיות הנמלים, כפי שעשו במהלך השנתיים האחרונות, הרי שרווחיות הנמלים לא מעניינת את האוצר אלא הרצון למכור את הנמלים לבעלי הון ובכך יישמר הקשר בין ההון לשלטון, קשר שמאפיין גורמים ממלכתיים ואשר מצא את ביטויו בדו"ח מבקר המדינה", אמר יו"ר ועד עובדי נמל חיפה.

דודו פרץ הוסיף כי עובדי הנמלים נערכים למאבק ארוך טווח שבמסגרתו יופעל לחץ על חברי כנסת. "מטרתנו היא שלא לאפשר לשר האוצר 'לגנוב' את הנמלים מהמדינה ולהעבירם לגורמים פרטיים". כדוגמא להמחשת דבריו ציין פרץ את נושא מספנות ישראל, שהוערכו לפני מספר שנים על ידי המדינה בשווי של 40 מליון ₪ ושנרכשו בידי אנשי עסקים, ואילו עתה מתכוונים בעלי המספנות לצאת בהנפקה ציבורית לפי הערכת שווי של למעלה מ- 400 מליון שקלים.

"דוגמא זו ממחישה את רצונו של האוצר להשפיל את העובדים, להוריד את ערך הנמלים למחירי רצפה, למכרם לאנשי עסקים שיגרפו הון מרכישה במחירי היצף, ולאחר מכן תחזור על עצמה תסמונת מספנות ישראל. כלל העובדים, בשיתוף עם ההסתדרות, יערכו קמפיין ענק ואנו ננצח את האוצר במזימות הנפתלות והנסתרות שלו", סיכם דודו פרץ.