שטרית שולל בשלב זה הידברות בנושא הרפורמה בתעריפים

"האוצר לא מתייעץ עם הספנות בנושא הרפורמה בתעריפים". זה המסר שמשתמשי הנמלים טורחים ומציינים בכל הזדמנות ולכן, בימים האחרונים הוחלט על הקמת מטה משותף; השר שטרית, לעומת זאת, לא מאמין שבשלב הזה יש מקום לערב את גורמי הספנות


00:00 ,21.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

"האוצר לא מתייעץ עם הספנות בנושא הרפורמה בתעריפים". זה המסר שמשתמשי הנמלים טורחים ומציינים בכל הזדמנות ולכן, בימים האחרונים הוחלט על הקמת מטה משותף; השר שטרית, לעומת זאת, לא מאמין שבשלב הזה יש מקום לערב את גורמי הספנות
 
ביום עיון שקיים לאחרונה איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ציין עמית לנג, רכז התחבורה באגף התקציבים של משרד האוצר: "אנו לא מקיימים מגעים בנושא הרפורמה כי אנו, עם עצמנו, לא גיבשנו הכל". לנג ציין שלהבנתם, יש לשקף בתעריף את מחיר עלות השירות שהמשתמשים מקבלים, ובכך בעצם הציג את התיזה שמנחה כיום את האוצר – ביטול הסבסוד הוצלב. "המהות חשובה, אך כל עוד התעריף לא משקף את העלות – התחרות מתרחקת", אמר לנג.
 
בימים אלה, נוכח כוונת האוצר לקדם את נושא הרפורמה ללא שום התייעצות עם משתמשי הנמלים, הוחלט על הקמת מעין מטה משותף שבראשו יעמוד ד"ר יורם זבה, סגן יו"ר חברת צים, ושיורכב ויגובה על ידי איגוד המשתמשים בהובלה ימית, לשכת הספנות, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר.
 

סגן יו"ר דירקטוריון צים, ד"ר זבה, תקף לאחרונה את כוונת האוצר להציג רפורמה בתעריפים מבלי שהם קיבלו את התייחסותם של גורמי הספנות. הוא ציין שהממשלה מצפה שמגזר הספנות יגלגל את "גזירת" הרפורמה בתעריפים על המשתמשים. "אנו לא כלי שיפיל את זה עליהם. זה לא עובד כך. אני לא מזלזל בעיוות הקיים והוא אכן קיים. יש לי מספר הצעות בענין. כשתואילו לקרוא לי אז אני אגיד אותם. לא יקרה דבר אם תזמינו את הספנות להשמיע דברה".
 
לפני ימים אחדים קיימנו ראיון מיוחד עם שר התחבורה, מאיר שטרית, כשאחד הנושאים שעלו על הפרק היה נושא הרפורמה בתעריפים. זאת על רקע הכוונה של משתמשי הנמלים להקים מטה משותף ולפעול בחזית אחידה כנגד כוונת האוצר ליישם רפורמה בתעריפים, באופן חד צדדי ומבלי לשתף את המשתמשים בהיבטים השונים. השר שטרית, כשנשאל האם הוא מאמין שאין צורך לשתף, בשלב זה של קביעת עקרונות, את המשתמשים בנמלים, השיב:
 
"עדיין לא נקבע שום דבר. משרד האוצר בודק אופציות. אנו צריכים להבין מהי מידת החופש שתינתן לנמלים. אי אפשר להוריד מחירים מחר בבוקר ולהביא את חברות הנמל לפשיטת רגל. ישנו מצב א-נומאלי, שבו הייבוא מסבסד את הייצוא. צריך לעשות חושבים. הלא הייבוא מגיע לכל תושבי המדינה. גם היצואן, במהותו, הוא גורם שמבוסס על יבוא חומרי גלם. הבדיקה כוללת לימוד של הדרך שבה נעשים הדברים בעולם. יש לי תיזה, על מבנה הנמלים ועל מתן גמישות להנהלות".
 
שטרית הוסיף: "אני לא מבין את הגישה הזו. כשיגיעו לכך, ידברו אתם. לא ברור לי ממתי הלקוח הוא שמכתיב את התעריפים? תגיד, הסינים - הם מתייעצים עם צים לפני שהם מחליטים על התעריף? מדינת ישראל צריכה לבדוק כל צד בעניין, לפני שהיא מקבלת החלטה. צים לא שאלה אותנו לדעתנו, כאשר החליטה להעלות את תעריפי ההובלה החקלאית בקירור ב-27%. זאת, בשעה שבכל העולם המחירים התייקרו ב-2% בלבד".