שטרק: ניאבק לביטולו המוחלט של היטל הצפיפות בנמל אשדוד

קונפרנס EMTA הפחית לאחרונה ב- 50% את היטל הצפיפות בנמל אשדוד. אך בחברת נמל אשדוד ובאיגוד המשתמשים קיבלו את ההחלטה בסיפוק חלקי ובכוונתם להיאבק עד לביטולו המוחלט של ההיטל;בסוף חודש דצמבר תבחן הנהלת הקונפרנס את המצב באשדוד פעם נוספת


00:00 ,31.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

קונפרנס EMTA הפחית לאחרונה ב- 50% את היטל הצפיפות בנמל אשדוד. אך בחברת נמל אשדוד ובאיגוד המשתמשים קיבלו את ההחלטה בסיפוק חלקי ובכוונתם להיאבק עד לביטולו המוחלט של ההיטל;בסוף חודש דצמבר תבחן הנהלת הקונפרנס את המצב באשדוד פעם נוספת.
 
כזכור, מאמציהם המשותפים של איגוד המשתמשים בהובלה ימית ושל הנהלת נמל אשדוד נשאו לאחרונה פרי וקונפרנס צפון מערב אירופה (EMTA) החליט על הפחתה בשיעור של 50% בגובה היטל הצפיפות בנמל אשדוד, שהוטל על המשתמשים. כלומר החל מ- 1 בנובמבר יעמוד ההיטל על 3.5%, לעומת 7% כפי שהיה נהוג בשלוש השנים האחרונות.
 
ההחלטה באה לאחר שהנהלת הקונפרנס קיבלה את טענות איגוד המשתמשים ונמל אשדוד כי חל שיפור ניכר במערך השירות של חברת נמל אשדוד, וכי ניכרת ירידה משמעותית בצפיפות ובזמני ההמתנה, וכן שיפור משמעותי ברמת השירות.
 
יחד עם זאת, מנהל קונפרנס EMTA, פטר וובר, הסתייג בהודעתו וציין שככל הידוע לו "נמל איתן" החדש, אינו יכול לקלוט אניות בנות יותר מ-3000 TEU, מה שמחייב את המשך גביית ההיטל. וובר ציין שבסוף חודש דצמבר תבחן הנהלת הקונפרנס את המצב פעם נוספת.
 
על כך הגיבה יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, איריס שטרק: "נמל איתן החדש יכול לקלוט כיום אניות בנות 4000 מכולות לפחות ושוקע הנמל נמצא בתהליך הרחבה. יעילות הנמל וקיצור זמני ההמתנה של האוניות המגיעות לנמל ממשיכים ומשתפרים באופן מתמיד, ועל כן אנו מתכוונים להיאבק עד לביטולו המוחלט של היטל צפיפות כלשהו ללקוחות הנמל".
 
לדברי שטרק, חברת נמל אשדוד, חברת נמל אשדוד רואה עצמה שותפה מלאה לכל התהליך בשרשרת האספקה, המוביל להורדת עלויות ללקוחות הנמל.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התייחס אף הוא, לפני ימים אחדים להחלטת הקונפרנס ואמר שהנהלת איגוד סבורה כי זמני ההמתנה בנמל אשדוד כיום אינם מצדיקים תשלום היטל צפיפות כלשהו. "בכוונתנו להיאבק עד לביטולו המוחלט של ההיטל", אמר.

רקע

מזה שלוש שנים, חברי קונפרנס צפון מערב אירופה (EMTA) בישראל גובים היטל צפיפות בגובה 7% בנמל אשדוד. חברי EMTA החלו לגבות את ההיטל באפריל 2002 לאחר שעבודת הנמל נפגעה בשל שביתות ועיצומים רבים. הנמל אז היה צפוף ולכן חברות הספנות החליטו לכסות חלק מעלויות זמן ההמתנה של האוניות באמצעות היטל הצפיפות.
 
בדיונים שנתקיימו בשנת 2002, איגוד המשמשים בהובלה ימית הסכים לקבל את טיעוני הקונפרנס בנושא הטלת היטל הצפיפות במידה והנהלת הקונפרנס תסכים לשלוש התניות: הראשונה, עלויות זמני ההמתנה, שנבעו משביתות או עיצומים, ימדדו על ידי צד שלישי אובייקטיבי. ההתניה השניה היתה ש- 50% מעלויות ההמתנה והצפיפות יכוסו על ידי המוביל הימי וה- 50% הנותרים על ידי בעלי המטענים. ולבסוף, שהיטל הצפיפות יהיה לתקופה מוגדרת מראש של מספר חודשים כשההיטל עצמו לא יעלה על 3%-4%.
 
המו"מ בין EMTA והנהלת האיגוד לא הוביל להסכמות והנהלת הקונפרנס החליטה, למרות התנגדות איגוד המשתמשים, לגבות היטל צפיפות בגובה 7% בלא להגביל את תקופת התחולה שלו.
 
קונפרנס EMTA, שהוקם בשנת 2000 והחליף מספר התאגדויות קטנות יותר, מכסה את פעילות הסחר הימי במכולות בצפון אירופה ובים התיכון. אל הקונפרנס משתייכות החברות Hamburg Sued, Iscont Lines, K Line, A.P. Moller-Maersk, MSC, P&O Nedlloyd, Safmarine, Zim Integrated Shipping.