אושרה הגשת תובענה ייצוגית שעניינה פרסום מוצרי מזון כבעלי סגולות ריפוי

התובעת הייצוגית טענה כי לא הייתה רוכשת את המוצר ג׳ינקו בילובה כלל, לולא השתכנעה מפרסומי החברה בחנות המקוונת, כי יש בו כדי לחזק את בריאותה, לשמור עליה ולמנוע מחלות


11:02 ,06.05.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

בקשה לאישור תובענה כייצוגית הוגשה בטענה כי החברה המשווקת הטעתה את ציבור הצרכנים בעת שפרסמה פרסומים המייחסים למוצר בשם ״ג׳ינקו בילובה״ סגולות מרפא, כגון סיוע במניעת היווצרות טרשת עורקים, אלצהיימר ודמנציה, ייעול הטיפול באסתמה וברונכיטיס, וזאת באופן המפר את האיסור על ייחוס סגולות ריפוי למצרכי מזון.

 

התובעת הייצוגית טענה כי לא הייתה רוכשת את המוצר כלל, לולא השתכנעה מפרסומי החברה בחנות המקוונת, כי יש בו כדי לחזק את בריאותה, לשמור עליה ולמנוע מחלות.

עוד טענה התובעת הייצוגית כי בדף המוצר (ובדפי מוצרים נוספים) אף הוזכרו איברי וחלקי גוף, וזאת בניגוד לאיסור לפיו אין לפרסם מצרך מזון המזכיר איבר או חלק של גוף האדם (תקנה 2א לתקנות בריאות הציבור (מזון) (איסור ייחוס סגולות ריפוי למצרך מזון), תשל״ח-1978). המשווקת לא התייחסה לטענות שנטענו כנגדה, ולא הגישה את תגובתה לבקשת אישור התובענה כתובענה ייצוגית.

 

הדיון המשפטי: במקרה זה קבע בית המשפט, כי בשים לב לכך שהחלטתו מתבססת על החומר המצוי בתיק, ללא תגובת החברה לבקשת האישור התובענה כתובענה ייצוגית, הוכח, במידה הראויה לשלב אישור התובענה כייצוגית, שחברת סודות המזרח הפרה את תקנות בריאות הציבור, בכך שייחסה למוצר ״ג׳ינקו בילובה״ ולמוצרים נוספים אחרים סגולות ריפוי ואזכרה בהם אברים מגוף האדם.

 

כמו כן, בבחינת המצב המשפטי קבע בית המשפט כי בהתבסס על הראיות שצורפו לתיק, התנאים המצטברים לצורך אישור התובענה כייצוגית מתקיימים. בית המשפט מצא כי תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין, שכן לא סביר כי צרכן בודד ייזום הגשת תביעה אישית בנושא.

 

בית המשפט אישר את הגשת התביעה כייצוגית לצורך הכרעה בסוגיה, האם להורות על חברת סודות המזרח להסיר את הפרסומים אודות המוצר בחנות המקוונת שלה והאם יש מקום לפצות את התובעת הייצוגית וחברי הקבוצה הנטענת בנזקים להם הם טוענים. בשלב הדיוני הבא, על חברת סודות המזרח להגיש כתב הגנה מטעמה, והתיק יידון כתביעה בבית המשפט.

 

 [ת״צ (חי׳) 30742-02-19 (ניתן ביום 21.1.2020- פורסם בנבו) ע״י כב׳ השופט א. סלאמה, נשיא בית המשפט השלום חי׳).

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו״ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא״ל  [email protected] ו/או בטלפון 03-6089979.