איחור בהובלה לא מצדיק אי תשלום

סוכן מכס גבה תשלום מהלקוח אולם סירב לשלם למוביל בגלל שהמטען הגיע ליעדו באיחור. בית המשפט קיבל את טענת המוביל והורה לסוכן לשלם


00:00 ,03.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה של מוביל יבשתי נגד חברת סוכני מכס, בגין אי תשלום דמי הובלה. הנתבעים לא הכחישו את עצם קיום ההובלה, אולם טענו שהיא התבצעה באיחור של מספר שעות, דבר שמצדיק אי תשלום. בית המשפט דחה את הטענה וקיבל את התביעה במלואה.

לבית המשפט הוגשה תביעה של חברה העוסקת במתן שירותי הובלה יבשתית, שתבעה סוכן מכס בשל אי תשלום סכום של כ-2,000 שקל עבור הובלה מנמל אשדוד למפעל באזור התעשייה משגב.

סוכן המכס טען להגנתו שהמטען הגיע ליעדו רק בשעה שש בערב, ולא בשעה שלוש אחר הצהרים, כפי שסוכם בין הצדדים, וכי איחור זה מצדיק שלא לשלם בעד ההובלה. בנוסף הוא טען שהסכים לשלם בעד הובלה רגילה ולא בעד הובלה מיוחדת.

הסתבר שהאיחור נבע הן מאיסוף מאוחר של המשלוח, והן משום שאותה משאית ביצעה הובלה נוספת באזור. סוכן המכס טען שמדובר בהפרה יסודית של ההסכם, המצדיקה אי תשלום.

מכיוון שהתביעה הוגשה בסדר דין מקוצר, אין לנתבעים זכות אוטומטית להגיש כתב הגנה, אלא שהיה עליהם לבקש רשות להתגונן. הכלל שנקבע בפסיקה הוא שיש לאפשר לנתבעים בהליך זה אפשרות להתגונן, כל עוד בפיהם טענת הגנה כלשהי, אפילו טענה דחוקה, ובלבד שאינה "הגנת בדים".

הרשם אפרים צ'יזיק קבע שטענת סוכן המכס - שמימד הזמן היה חשוב מאד בהובלה זו - אינה נתמכת במסמכים. כלומר, לא הוכח שהסוכן ציין בהזמנת העבודה שיש לסיים את ביצוע ההובלה בתוך מספר שעות מסוים. עוד נקבע, שההובלה סופקה בפועל, ובאותו היום, ועל כך אין מחלוקת. בנוסף, הסוכן גבה את עלות ההובלה מצד ג' (הלקוח).

אי לכך, נקבע שהסוכן לא הוכיח את ההבדל בעלות הובלה רגילה לעומת הובלה מיוחדת, ולכן יש לדחות את הטענה במישור זה. בית המשפט קבע שטענת ההגנה של סוכן המכס הינה דחוקה ובלתי משכנעת ומהווה "הגנת בדים". לכן התקבלה התביעה במלואה.

 

______________

איחור בהובלה לא מצדיק אי תשלום

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il