בית המשפט מצמצם את אפשרות רשות המסים לתקן כתבי אישום

בית המשפט התיר לתקן את עובדות כתב האישום המקורי אך אסר על אגף המכס והמע"מ להוסיף סעיפי אישום נוספים


13:17 ,25.07.2016 מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זיתון

רקע: בסקירה זו נתייחס לפסק דינו של בית משפט השלום בטבריה. בית המשפט קיבל חלקית בקשה למחוק סעיפים מתוך כתב אישום, אשר תוקן לאחר שהנאשם פנה בבקשה לתיקון עובדות כתב האישום והבהרתן. בית המשפט התיר לתקן את עובדות כתב האישום המקורי אך אסר על אגף המכס והמע"מ להוסיף סעיפי אישום נוספים.

 

עובדות המקרה: במהלך שנת 2014 נתפס המבקש במעבר הגבול נהר הירדן עם יהלומים המוסלקים במקומות שונים. מלבד הסלקת היהלומים, לא החזיק המבקש ברישיון לעסוק בסחר ביהלומים, או בתעודת "קימברלי", המתחייבת ביבוא או יצוא של יהלומים.  

 

לאחר כשנתיים, בראשית שנת 2016, הוגש כתב אישום, בו נטען כי המבקש ביצע עבירות על פקודת המכס ומס קניה. לאחר הגשת כתב האישום, הגיש המבקש בקשה לתיקון כתב האישום מחמת פגם או פסול, כאשר מטרת הבקשה היא להבהיר פרטים מסוימים בכתב האישום המתוקן ומחיקת פרטים אשר אין בהם כדי לגלות עבירה.

 

בתגובה, הגישה המדינה כתב אישום מתוקן, אשר כלל הוספת של רקע כללי, התייחסות לשווי היהלומים, וכן הוספת עבירה נוספת, היא עבירה לפי סעיף 7 לפקודת הייבוא והייצוא.

 

המבקש עתר בתגובה למחוק את כתב האישום המתוקן, תוך שהוא טוען, בין היתר, כי הוספת סעיף 7 לפקודת הייבוא והיצוא לכתב האישום באה בעקבות הבקשה להבהרה, דבר שאין לקבל.

 

פסק דינו של בית המשפט: בית המשפט קבע כי תיקון כתב אישום, באופן המחמיר עם הנאשם על ידי הוספת סעיף עבירה חדש, אשר מבוצע בעקבות בקשת סנגור להבהרת עובדות כתב האישום, אינה מעשה ראוי, ואין לקבלו. נקבע, כי אין להתיר לתביעה "לשפר עמדות", או להעניש כביכול נאשם, כתגובה לבקשת סנגורו להבהרת עובדות כתב אישום.

 

בית המשפט ציין, כי התנהלות שכזו של רשויות התביעה הינה התנהלות העלולה לגרום לנאשם להימנע מלהגיש בקשת הבהרה, או לנהל מו"מ מול רשויות המדינה, מחשש כי הדבר יביא להגשת כתב אישום מחמיר יותר.

 

לאור האמור, התיר בית המשפט את תיקון כתב האישום בפן העובדתי, אך אסר על הוספת סעיף עבירה נוסף, הוא סעיף 7 לפקודת הייבוא והייצוא.

 

ת"פ (טב') 6290-05-15 פראוינצ'נדרה מאשוקלאל וודשה נ' מדינת ישראל – אגף המכס ומע"מ. בפני כב' השופט יריב נבון. החלטה מיום 6.4.16. [ב"כ הצדדים: לנאשם – עו"ד גסאן סג'ראווי; למדינה – עו"ד אבנר דידי ]

 

 


 

בית המשפט מצמצם את אפשרות רשות המסים לתקן כתבי אישום* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]