האם חברת שירותי קרקע נחשבת כמוביל אווירי?

חברת שירותי קרקע למגזר התעופה האווירי טענה שדינה הוא כדין המוביל במידה ומטען ניזוק. בית המשפט לא קיבל את הטענה


00:00 ,21.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

הדינים העוסקים בתובלה בינלאומית בדרך האוויר (אמנת ורשה, אמנת מונטריאול, חוק התובלה האווירית) מגבילים בצורה משמעותית את האפשרות להגיש תביעות נגד חברת תעופה בגין נזקים למטענים. בין היתר, דינים אלה קובעים מגבלת פיצוי (תקרה) ותקופת התיישנות קצרה באופן יחסי - שנתיים מיום הגעת המטוס ליעדו, או המועד בו הוא היה צפוי להגיע.

גורמים רבים בשרשרת ההובלה האווירית, מלבד המוביל עצמו (חברת התעופה), מעוניינים לחסות תחת הגנות אלה. לכן, מספר פעמים בעבר, העלו גורמים כאלה טענות, שדינם צריך להיות כדין המוביל עצמו.

לאחרונה ניסתה חברה המעניקה שירותי קרקע בשדה התעופה נתב"ג לטעון שדינה צריך להיות כדין המוביל. לכן ביקשה החברה לסלק נגדה תביעה מחמת התיישנות, אך בית המשפט דחה את הטענה והתביעה תמשיך להתברר.

מדובר בחברת טבע, ששלחה מטען אווירי לארצות הברית והמטען ניזוק. חברת הביטוח פיצתה את טבע בשווי המטען, בסך כולל של כ-360 אלף שקל, והגישה תביעה נגד כל הגורמים המעורבים בשרשרת ההובלה - חברת התעופה הזרה, המחסן בשדה התעופה ורשות שדות התעופה בישראל (רש"ת), בטענה שהם האחראים לנזק.

רש"ת הגישה הודעת צד שלישי (תביעה) נגד חברת קיו.איי.אס ישראל, שהעניקה שירותי קרקע למטוסים של חברות תעופה שונות הנוחתות בנתב"ג. החברה, לפי הטענה, טיפלה בהעמסת המשלוח למטוס. לכן, טענה רש"ת שהמטען ניזוק בזמן שהיה בטיפול החברה ולכן לה היכולת הטובה ביותר לדעת ממה נגרם הנזק למטען ועליה הנטל להוכיח שלא התרשלה (כלל המכונה בדיני הנזיקין כ"הדבר מדבר בעד עצמו").

חברת שירותי הקרקע טענה כי לפי האמנות הבינלאומיות העוסקות בתובלה אווירית, שאומצו בישראל במסגרת חוק התובלה האווירית, דינה צריך להיות כ"סוכן או משמש" של המוביל האווירי. לכן היא טענה שהתביעה נגדה התיישנה, מאחר והוגשה לאחר יותר משנתיים מיום הגעת המטוס ליעדו.

בין השאר, טענה חברת שירותי הקרקע כי לפי כללי רש"ת, מוביל הינו כל גורם שחתום על חוזה עם הרשות להענקת שירותי קרקע בשדה התעופה.

בית משפט השלום בתל אביב קבע כי לא ניתן להכריע בשלב זה שחברת שירותי הקרקע זכאית ליהנות מהתיישנות מקוצרת כמו מוביל אווירי. השופט מרדכי בן חיים ציין שלא הוצג בפניו חוזה בין חברת שירותי הקרקע לרש"ת, לכן הטענה נדחית והתביעה תמשיך להתברר.

________________

האם חברת שירותי קרקע נחשבת כמוביל אווירי?

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il