המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית תיחשף בפני היבואן

בית משפט דחה את טענת רשות המכס שלא לגלות מסמכים בפני יבואן בטענה שמדובר במסמך מקצועי, שאינו אמור להיות בסוד


12:55 ,01.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

מחלוקות בין יבואנים לבין רשות המכס בנושא גילוי מסמכים במהלך ניהול תביעה משפטית הן נפוצות ומתקיימות כדבר שבשגרה.

 

לרוב מתגוננת רשות המכס בטענה של חיסיון, או מעלה טענה לפיה המסמך מהווה תרשומת פנימית שאין לגלותו; מנגד טוען היבואן כי מדובר במסמך החיוני לצורך ניהול תביעתו, כשבית המשפט נדרש לבצע איזון ולקבוע זכותו של מי גוברת.

 

בסקירה זו נתאר את החלטת בית משפט השלום בירושלים שהתקבלה לאחרונה, ובה הורה בית המשפט לרשות המכס להעביר לידי היבואן, שיוצג ע"י משרדנו, את המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית. בכך דחה בית המשפט את טענת רשות המכס כי מדובר במסמך חסוי שמהווה תרשומת פנימית.

 

חברת פן-דור תעשיות הגישה תביעה נגד רשות המכס בגין סיווג של מנעולים לדלתות פנים. היבואן טען כי הסיווג הינו בפרט 83.01 לצו תעריף המכס כ"מנעולים", ואילו רשות המכס טענה כי הסיווג הינו בפרט 83.02 לצו תעריף המכס כ"מיקבעים ממתכת פשוטה".

 

בטרם הגשת התביעה, הגיש היבואן לרשות המכס בקשה לפטור מן הגרעון הרטרואקטיבי לפי סעיף 3 לחוק מסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר). הנושא עלה לדיון בוועדת מסים עקיפים מקומית בבית המכס אשדוד, והועבר לאחר מכן לדיון בוועדת מסים עקיפים עליונה שבהנהלת המכס. הוועדה העליונה דחתה את בקשת היבואן.

 

במסגרת ההליכים המקדמיים שבתיק, דרש היבואן לקבל העתקים מהמלצת הוועדה המקומית ומהחלטת הוועדה העליונה, וטען כי מדובר במסמכים רלוונטיים למחלוקת וכי זכותו על פי דין לקבל העתק מהם.

 

רשות המכס מסרה בהסכמה את החלטת הוועדה העליונה, וסירבה למסור את המלצת הוועדה המקומית במכס אשדוד, בטענה כי מדובר במסמך חסוי שהינו תרשומת פנימית, ומאחר ולא מדובר בהחלטה המחייבת אלא בהמלצה שניתנה בשלב קודם בתהליך.

 

בית המשפט קיבל את בקשת היבואן והורה לרשות המכס לחשוף את המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית בבית המכס אשדוד.

 

בהחלטתו קבע בית המשפט: "המלצת ועדת מסים עקיפים הוא בבחינת מסמך מקצועי, שהוא פרי ההתכתבויות והדיונים הפנימיים הנ"ל, שאינו אמור להיות בסוד, אלא ההפך, והוא רלוונטי משום שיכול לשפוך אור על השאלות השנויות במחלוקת בין הצדדים, לרבות פרשנות פרטי המכס הרלוונטיים".

 

 

 

המלצת ועדת מסים עקיפים מקומית תיחשף בפני היבואן* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]