חברת גוטקס הורשעה בהטעיית המכס והתחמקות ממסים

החברה הגישה מסמכים כוזבים לרשות המכס והתחמקה בכך מתשלומי מסי יבוא של כ-3.3 מיליון שקלים ומע"מ בסך של כ-2.8 מיליון שקלים. גזר הדין ייקבע בחודש מאי


00:00 ,30.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, הרשיע בית משפט השלום בראשון לציון את חברת גוטקס, העוסקת בייבוא בגדי ים, במעשי מרמה. החברה הגישה מסמכים כוזבים לרשות המכס והתחמקה בכך מתשלומי מסי יבוא.

עובדות המקרה וטענות הצדדים

חברת גוטקס עוסקת בייבוא בגדי ים. רשות המכס הגישה נגד החברה ומנהליה כתבי אישום, בהם נאמר כי החברה ייבאה בין השנים 2003-2006 בגדי ים ממתפרות בתורכיה, רומניה ובולגריה, בידיעה כי הבדים מהם נתפרו בגדי הים אינם מתוצרת אירופית, ועל כן בגד הים המוגמר אינו זכאי, לפי כללי המקור, להיחשב כמוצר ממקור אירופי, בעת הייבוא לישראל.

למרות זאת, נטען בכתב האישום, בגדי הים יובאו לישראל והוצהר כי הם ממקור אירופי, והחברה, כך על פי החשד, העלימה מכס בסך של כ-3.3 מיליון שקלים ומע"מ בסך של כ-2.8 מיליון שקלים במסגרת משלוחים רבים.

החברה ניסתה להביא למחיקת כתב האישום נגדה בטענת הגנה מן הצדק, במסגרתה טענה כי ההליכים נגדה התמשכו זמן רב וכי מדובר באכיפה בררנית. טענות אלה נדחו על ידי בית המשפט לפני מספר חודשים.

לאור זאת, חזרה בה החברה מן הכפירה באישום והודתה באשמה.

החלטת בית המשפט

לאור הודיית החברה, ומאחר והיה מדובר ב-132 משלוחים שונים, הרשיע בית המשפט את החברה במעשים הבאים:

132 עבירות של הברת טובין, השתמטות מתשלום מכס, הצגת חשבונות מכר כוזבים, הגשת רשימוני יבוא כוזבים, מסירת תעודות לא נכונות לפקידי מכס, הטעיית פקיד מכס במילוי תפקידו ועבירות על חוק מס ערך מוסף בכוונה להתחמק מתשלום מע"מ.

מאחר והצדדים הגיעו לעסקת טיעון לפיה יוטלו על מנהלי החברה עבודות שירות, קבע בית המשפט כי גזר-הדין יינתן בחודש מאי לאחר קבלת חוות דעתו של הממונה על עבודות שירות.

(ת.פ. (שלום ראשל"צ) 2319-09 מ.י. לשכה משפטית לאגף המכס ומע"מ נ' חב' גוטקס מודלס בע"מ ואח', השופט רפי ארניה, הכרעת דין מיום 17.3.11. ב"כ הצדדים- לרשות המכס- עו"ד שמש-מנור. לחברת גוטקס- עו"ד הדר).

סיכום ומסקנות

ניכר כי היבואן הצליח להגיע במקרה זה להסדר טיעון מקל באופן יחסי, בהשוואה לעבירות שבהן הורשע.

חשוב לציין כי, גם אם צדדים מגיעים להסדר טיעון, בית המשפט אינו מחויב לקבלו והוא רשאי לסטות ממנו, אך מאחר ונטיית בתי המשפט היא בדרך כלל לכבד הסדרי טיעון, סביר להניח שהסדר הטיעון יכובד גם במקרה זה.

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il