חוסר כשרות

נדחתה בקשה לאשר תביעה כייצוגית נגד יבואן שבמוצרי הפטריות שהביא מסין התגלו רימות ותולעים


00:00 ,28.08.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה בקשה לאשר תובענה כייצוגית נגד יבואן של שימורי פטריות מסין, שהוצגו ככשרים, אך בעקבות תקלה בייצור, שהתגלתה עם הגיע המוצר לישראל, הוסר אישור הכשרות על ידי הרבנות.

התובע הייצוגי רכש מספר קופסאות של שימורי פטריות לצריכה ביתית, שיובאו לישראל והמוצרים הוצגו ככשרים. לאחר שהתגלתה שהמוצר הכיל רימות ותולעים, הסירה הרבנות את אישור הכשרות.

התובע טען כי הוטעה על ידי היבואניות, משום שהמוצר שווק ונמכר בתחילה ללא תעודת כשרות מתאימה מטעם הרבנות הראשית, אלא באמצעות תעודה שניתנה מטעם גופים פרטיים. לחלופין. התובע טען, כי לאחר שנודע ליבואניות על הפגם במוצר, הן המשיכו לשווק ולמכור אותו למרות אי הכשרו, ולא עשו כל שביכולתן לעצור את שיווק המוצרים.

השופט יצחק כהן דחה את טענות התובע הייצוגי וקבע כי הרבנות הראשית מוסמכת להסמיך רב שייתן תעודת כשרות במקומה, וכי רב מקומי, הנמצא במקום הייצור של המוצר, יכול להשגיח על כשרות המוצר ולתת תעודת כשרות. כמו כן נקבע, כי מקור זיהומן של קופסאות השימורים הוא היצרן הסיני, שהחדיר למשלוח קופסאות מזויפות כדי לעמוד בהתחייבויותיו ולספק את הכמות הנדרשת. כלומר, היצואן הסיני פעל בניגוד להסכם עם היבואניות.

באשר להחזרת הסחורה הפגומה והטיפול בה, נקבע כי מיד כאשר נודע ליבואניות על הפגם במוצר, הן נקטו באופן מיידי בצעדים לעצירת השיווק ואיסוף המוצר מהמדפים, ובמקביל יידעו את הרבנות הראשית בתקלה, וזו דאגה להודיע את דבר התקלה בעיתונות ובאתרי האינטרנט הרלוונטיים, המשמשים את ציבור שומרי הכשרות. כן נקבע, כי כמות הקופסאות ששווקו היה מועט באופן יחסי.

בנוסף נקבע, כי היבואניות יצאו ידי חובתן בעצם כך ששלחו משגיח כשרות למפעל הספק בסין, על מנת שיפקח על הליכי הייצור ואין לזקוף לחובתן את התקלה שהתרחשה.

בסופו של דבר נדחתה הבקשה לאשר את התביעה כייצוגית, אך בנסיבות העניין לא הוטלו הוצאות משפט על התובע.



חוסר כשרות

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]