יבואן כלבים יפצה את תנועת "תנו לחיות לחיות"

העמותה תבעה את היבואן שייבא גורי כלבים צעירים מדי מאוזבקיסטן, שנאלצו עקב כך להישאר במכולה במחסני ממן חמישה ימים. כך המצב הבריאותי שלהם הדרדר וחלקם אף מתו. העמותה לקחה את הגורים תחת חסותה, והצילה רבים מהם


00:00 ,10.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

העמותה תבעה את היבואן שייבא גורי כלבים צעירים מדי מאוזבקיסטן, שנאלצו עקב כך להישאר במכולה במחסני ממן חמישה ימים. כך המצב הבריאותי שלהם הדרדר וחלקם אף מתו. העמותה לקחה את הגורים תחת חסותה, והצילה רבים מהם
 
עו"ד גיל נדל, קידר הללי
 
לאחרונה, חייב בית משפט השלום בתל אביב יבואן של גורי כבלים מאוזבקיסטן לשלם למעלה מ-100 אלף שקלים לעמותת "תנו לחיות לחיות", בשל הוצאות שונות שהוציאה העמותה לאחר יבוא הגורים ארצה.
 
עובדות המקרה וטענות הצדדים: היבואן פנה לשירותים הווטרינרים בבקשה לייבא 38 גורי כלבים מסוגים שונים מאוזבקיסטן לארץ. ליבואן הונפק רשיון לייבוא בעלי חיים, ואחד התנאים היה כי על הגורים להיות בגיל העולה על שלושה חודשים, מאחר ולא ניתן לחסן גורים מתחת לגיל זה נגד כלבת.
 
בסמוך לכך, הוטסו גורי הכלבים ארצה, כאשר רובם המכריע (כ-35 מתוך 38) היה בן פחות משלושה חודשים. מנהל השירותים הווטרינרים החליט כי לאור החשש שמא הם נגועים בכלבת, יש להטיס את הגורים בחזרה לארץ מוצאם (אוזבקיסטן).
 
בשל היעדר אפשרות להטיסם בו ביום, הוכנסו הגורים למכולה במחסני ממן למשך חמישה ימים, עד למועד טיסתם בחזרה. תנאי החזקתם במכולה היו ירודים, ללא חימום או אפשרות לצאת כשהם רובצים בהפרשותיהם ומעבירים מחלות מן האחד לשני, ולאור זאת מצבם הלך והחמיר. בזמן ששהו הגורים במכולה מתו כמה מהם.
 
סיפור המקרה הגיע לידיעת עמותת "תנו לחיות לחיות", ובשיתוף פעולה איתה הועברו הגורים למרפאות וטרינריות. לאחר מכן, הוחזרו הגורים אחרי טיפול לצורך הטסתם בחזרה לאוזבקיסטאן. 
 
עמותת "תנו לחיות לחיות" פנתה לבית המשפט וביקשה צו שימנע את הטסת הגורים לאוזבקיסטאן, וטענה כי טיסה של ארבע שעות לאור מה שעבר על הגורים תהיה התעללות בהם.  הכלבים הועברו בצו בית משפט לבית חולים הווטרינרי להמשך טיפול רפואי ושם אובחנו כסובלים ממחלת הפרוו (PARVO), וחלק נוסף מהם מת. לאחר חודש נוסף של טיפולים, החלימו הגורים ממחלתם.
 
בסך הכול, שהו הגורים בהסגר ובכלביות תקופה של שלושה וחצי חודשים כאשר העמותה נשאה בחלק מהוצאות הטיפול בהם, והיבואן שילם כ-13,500 שקלים. לאחר תום תקופת ההסגר, קיבל היבואן את הגורים שנותרו בחיים לחזקתו, 24 במספר, ומכר אותם ב-2000 שקלים לגור.
 
בתביעה הנוכחית, תובעת העמותה מן היבואן החזר הוצאות בסך של כ-110 אלף שקלים שהוציאה לצורך טיפול בגורים. לטענתה, הסתבכות מצבם הבריאותי של הגורים הייתה בשל התנהלותו של היבואן אשר ייבא לארץ גורים מתחת לגיל שלושה חודשים ולא השכיל לדאוג להם כראוי במהלך שהותם בממן. עוד טענה העמותה כי במסגרת תנאי הרשיון שהונפק לנתבע לייבוא הגורים, הוא התחייב לשאת בכל העלויות בעת שהיית הגורים בהסגר, ועל כן מוצדק לחייבו בסכום זה.
 
היבואן הכחיש את טענות העמותה וטען כי זו התרשלה בטיפול בכלבים, והגיש תביעה שכנגד בסכום של כ-135 אלף שקלים, תוך שהוא טוען כי נגרם לו חיסרון כיס בגין מותם של 14 גורים, ואובדן רווח בגין מכירת 24 גורים במחיר מוזל בשל גילם המתקדם, בשל התקופה ששהו בהסגר.
 
בית המשפט קבע כי השתלשלות האירועים הייתה כדלקמן: בטיסה הגיעו 37 גורים חיים ואחד מת. ארבעה גורים נוספים מתו במכולה בממן, וכך הגיעו לבית החולים הווטרינרי 33 גורים. הגורים גילו תסמינים של מחלת הפרוו, בה חלקם נדבקו עוד בהיותם באוזבקיסטאן וחלקם נדבקו מהאחרים בשהותם במכולה בממן. בבית החולים הווטרינרי מתו עוד תשעה גורים, למרות הטיפול המסור לו זכו, וכך נותרו בחיים 24 גורים, שהועברו ליבואן לצורך מכירה. בית המשפט קבע כי, כל הגורים יובאו בניגוד לתנאי הרשיון (בשל גילם הצעיר ובשל מחלתם) ובכך הפר היבואן את התחייבותו.
 
בית המשפט דחה טענות היבואן וקבע כי השתלשלות העניינים מוכיחה כי העמותה לא פעלה בשום דרך כדי להחמיר את מצבם של הגורים, נהפוך הוא, פעולתה הביאה לכך שהגורים יישארו בארץ ויקבלו את הטיפול הטוב ביותר. עוד קבע בית המשפט כי צדקה העמותה במהלכיה להשאיר את הגורים בארץ, משום שהטסה בחזרה לארץ מוצאם הייתה גורמת להם טלטלה נוספת.
 
בית המשפט קבע כי העמותה פעלה כפי שמצופה היה מן היבואן לפעול, דהיינו לפעול בכל דרך אפשרית על מנת למנוע התעללות בגורים ולקדם את צרכיהם הבריאותיים והמנטאליים. זאת ועוד, במסגרת תנאי הרשיון שהונפק ליבואן לייבוא הגורים ,התחייב הנתבע לשאת בכל העלויות בעת שהיית הגורים בהסגר.
 
לאור כל זאת, קיבל בית המשפט את תביעת העמותה במלואה וחייב את היבואן בתשלום של כ-110 אלף שקלים ובתשלום הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך של 17 אלף שקלים בצירוף מע"מ, ובמקביל דחה את תביעת היבואן.
 
(ת.א. 29859/06 עמותת "תנו לחיות לחיות" נ' יעקב זיידנברג, פסק-דין מיום 26.10.10, השופטת עינת רביד. ב"כ הצדדים: ל"תנו לחיות לחיות" - עו"ד גכמן, ליבואן- עו"ד פלר).
 
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il