ירדו לקרקע

נדחתה בקשתה של חברת תעופה לסלק על הסף תביעה כנגדה בגין נזק למטען, שאירע כאשר המטען הובל יבשתית


09:40 ,05.03.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט השלום בתל אביב דחה בקשה של חברת תעופה לסלק נגדה תביעה בגין נזק למטען שהוגשה על ידי חברת ביטוח, בטענה שיש לברר את התביעה לגופה.

 

חברת ביטוח תבעה את חברת התעופה בגין אחריותה לנזק שאירע למטען שהיה מיועד לחברת טבע. מדובר במטען במשקל 3,870 ק"ג ונפח של 7,924 ליטר, שהגיע לישראל במצב תקין, ולאחר שנבדק על ידי טבע, היה צריך להיות מוחזר לסניף האירופי במילאנו של היצרן היפני.

 

בתביעה נטען כי חברת התעופה שלחה את המטען מישראל לבלגיה באוויר, ולאחר מכן מבלגיה לאיטליה ביבשה על מנת לחסוך עלויות, כאשר הדרך כללה 850 ק"מ שעוברים גם בהרי האלפים. עם הגעת המטען למילאנו, נטען שאחת האריזות הפוכה על צידה, פתוחה ונוזל ממנה שלג.

 

הביטוח טען לנזק של כ-210,000 אירו, ששולמו לחברת טבע. חברת התעופה מצידה הגישה בקשה לסילוק התביעה על הסף, בטענה שאין היא אחראית לנזק, שכן קיימת הודאת בעל דין שהנזק אירע כשהמטען היה בחזקת חברת טבע, וכן טענות נוספות בדבר הדרך שבה טענה חברת הביטוח לנזק. לחלופין טענה חברת התעופה למגבלת האחריות לנזק על פי האמנות הבינלאומיות.

 

בפסק הדין קבעה השופטת נועה גרוסמן כי אין להורות על סילוק התביעה על הסף, וכי הסעד נעשה על-ידי בית המשפט רק במקרים קיצוניים בהם ברור, כי על פי כתב התביעה התובע אינו יכול לקבל את הסעד המבוקש.

 

כן נקבע, כי טענות חברת התעופה בדבר סילוק על הסף מנימוקים שהנזק אירע כשהמטען היה אצל חברת טבע, ובדבר הליך המחאה שבו הובא הנזק לידיעתה, נדחו עובדתית על ידי חברת הביטוח, וכי יש לבחון את טענות הצדדים לגופם, ומשכך יש לנהל את ההליך ולברר את העובדות לאשורן. במילים אחרות, לא מדובר בעובדות שמוסכמות על הצדדים להליך.

 

באשר לטענת חברת התעופה כי יש להורות על מגבלת אחריותה בהתאם לאמנות הבינלאומיות,  נקבע כי אמנת מונטריאול 1999, העוסקת באחריות מוביל אווירי, אמנה שאומצה במדינת ישראל בשנת 2011, אינה מתייחסת להובלה יבשתית, אלא רק להובלה באוויר.

 

היות וחברת הביטוח טענה כי הנזק אירע בעת הובלה יבשתית מבלגיה לאיטליה, הרי שיש להכריע בשאלה זו בטרם ניתן יהיה לפסוק האם חברת התעופה זכאית ליהנות ממגבלת האחריות הקבועה באמנה. לכן נדחתה בקשת חברת התעופה והיא חויבה בתשלום הוצאות משפט בסכום של 2,000 שקל.

 

 

 

ירדו לקרקע* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]