נאשמים שהורשעו בהברחת טובין קיבלו עונש קל יחסית

הנאשמים ניסו להבריח סיגריות ומשקאות חריפים לישראל דרך בסיס חיל הים באשדוד בשיתוף חיילים מהבסיס, ונענשו במאסר של חודשים בודדים


00:00 ,13.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, ניתן גזר-דין על ידי בית משפט השלום באשדוד, אשר אימץ עסקת טיעון בין נאשמים בהברחת טובין לבין המדינה, אשר הקלה באופן ניכר בעונשים שהוטלו עליהם.

עובדות המקרה וטענות הצדדים

בשנת 2007 ניסו הנאשמים להבריח סיגריות ומשקאות חריפים לתחומי מדינת ישראל, וזאת תוך השתמטות מתשלום מסי יבוא.

ניסיון ההברחה התבצע דרך בסיס חיל הים שבתוך נמל אשדוד, בסיועם של חיילי הבסיס אשר עשו "יד אחת" עם הנאשמים ואיפשרו הכנסת רכב לתוך הבסיס בידיעה שזה משמש להברחת טובין. בנוסף, השליכו חיילי הבסיס טובין נוספים מעבר לגדר הבסיס וכל זאת על מנת שהנאשמים יוכלו לאסוף את הטובין ללא הפרעה וזאת באמצעות רכב שני נוסף שהמתין לקליטת הטובין מחוץ לשטח הבסיס.

הרכב הראשון נתפס בנסיעה בעיר אשדוד ובו למעלה מ-1,000 פקטים של סיגריות וכן משקאות חריפים.

בבדיקה נוספת שנערכה למחרת נתגלה מטען נוסף שהמתין לאיסוף באמצעות הרכב השני ובו למעלה מ-100 פקטים של סיגריות ומשקאות חריפים. על הטובין שהוברחו חלים מסי יבוא בסך של 157 אלף שקלים בקירוב, המורכבים ממכס, מס קניה ומע"מ.

המדינה טענה כי, מדובר בעבירות חמורות ביותר תוך שיתוף פעולה עם חיילים מבסיס חיל הים באשדוד, וחמור מכך, לצורך ביצוע ההברחה נוצר קשר בין אחד הנאשמים ובין רס"ר האבטחה של בסיס חיל הים אשר קיבל תשלום תמורת הכנסת הרכב הראשון לתוך הבסיס, זאת בידיעה מלאה שהרכב ישמש להברחת טובין .

בנוסף, ציינה המדינה כי פעולות ההברחה זכו לשיתוף פעולה מצד חיילי הבסיס, אשר תפקידם היה להשליך את הטובין המוברחים מעבר לגדר הבסיס – ומשם ייאספו אלה על ידי הנאשמים.

המדינה טענה כי מדובר בהברחה בנסיבות מחמירות, השתמטות מתשלום מסים, וכל זאת תוך שיתוף פעולה עם חיילי בסיס חיל הים בנמל אשדוד. המדינה הוסיפה וטענה שקיימת חובה ובוודאי אינטרס ציבורי וכלכלי להילחם בעבירות כאלו, ולאור כל זאת ביקשה המדינה להטיל על נאשם 1 מאסר בפועל של שישה חודשים ועל נאשם 2 מאסר על תנאי למשך 12 חודשים.

ההגנה הצטרפה לעמדת המדינה וביקשה לכבד את עסקת הטיעון תוך הדגשת החרטה והצער שהביעו הנאשמים ומצבם המשפחתי הקשה מחד, וחוסר היחס שבין חומרת מעשי הנאשמים ובין חומרת גזרי הדין שנגזרו על החיילים שהיו שותפים לביצוע העבירות בבית הדין הצבאי מאידך.

גזר-דינו של בית המשפט

בית המשפט קבע כי בשאלה המונחת בפניו מן הראוי להחמיר בענישה מעבר לחומרת העונש המוצע בעסקת הטיעון, בין היתר מאחר ובתי המשפט כבר קבעו כי בעבירות חמורות מסוג זה יש להעדיף את אינטרס הציבור שבהחמרת הענישה – על כל שיקול דעת אישי לטובת הנאשמים.

בית המשפט התלבט האם יש מקום לקבל את הסדר הטיעון המקל אליו הגיעו הצדדים ובסופו של דבר החליט לאמצו. בית המשפט התחשב בחרטה העמוקה אותם הביעו הנאשמים וכן בעובדה כי הנאשמים הודו בפרטי כתב האישום ובכך חסכו זמן רב מזמנו היקר של בית המשפט.

לפיכך, אימץ בית המשפט את עסקת הטיעון וגזר על נאשם 1 שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, וקנס בסך של 8,000 שקלים, ועל נאשם 2 שניים עשר חודשי מאסר על תנאי וכתב התחייבות בסך של 10,000 שקלים להימנע מביצוע עבירה דומה.

(ת"פ (אשדוד) 1784-07 מדינת ישראל בית המכס אשדוד נ' ימין (בני) אזולאי ואח', גזר-דין מיום 3.2.11. ב"כ הצדדים- למדינה- עו"ד ז'אנה אורלב , לנאשמים - עו"ד אבי חימי).

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il