סקירה: תנאי תקנות 24 שעות בייצוא מישראל לאירופה

הרגולציה החדשה מחייבת כל יצואן ישראלי המייצא לאיחוד האירופי לשדר את פרטי המשלוח 24 שעות לפני מועד הטעינה בארץ, ולתאר את הטובין בפרוטרוט


00:00 ,23.01.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה, פורסמה רגולציה של האיחוד האירופי, אשר מחייבת, החל מ-1 בינואר 2011, שידור המניפסט (הצהרת הטעינה) ביחס לכלי הובלה הנכנסים לאיחוד האירופי, 24 שעות לפני מועד הטעינה בפועל, עוד בארץ הייצוא.

הרגולציה מכונה ENS – Entry Summary Declaration, והיא מחייבת כל יצואן ישראלי המייצא לאיחוד האירופי, לשדר את פרטי המשלוח 24 שעות לפני מועד הטעינה בארץ הייצוא (עוד בישראל). הנחייה זו רלוונטית גם לייצוא בדרך הים וגם לייצוא בדרך האוויר.

רגולציה זו חלה גם על יצוא לאיחוד האירופי, גם על שטעון בתחומי האיחוד וגם על משלוח שרק עובר בתחומי האיחוד (FROB – freight remain on board). הגורם אשר יהיה אחראי למלא הצהרה זו, יהיה המוביל בפועל (חברת הספנות או חברת התעופה), בהסתמך על מידע שיימסר לו מהלקוח (היצואן).

המידע שיימסר על ידי המוביל חייב לכלול את הפרטים הבאים: שם השוגר, שם הנשגר, צד מיודע, סיווג הטובין לצרכי מכס ברמה של 4 ספרות, מספר החבילות, מספר מכולה, מספר סגר, משקל ברוטו בק"ג, מידע האם מדובר בטובין מסוכנים, ואופן התשלום בעבור ההובלה.

כמו כן, יצאה הנחייה המפרטת כיצד יש לתאר את הטובין בשטר המטען, תוך מתן דוגמאות שונות לפיהן אין להסתפק בשם כללי כמו "חלקים לכלי רכב", אלא יש לפרט איזה חלקים בדיוק יובאו, לדוגמא: "בלמים לכלי רכב", או "חלונות לכלי רכב". דוגמא נוספת שניתנה, היא כי אין לכתוב "מוצרים חקלאיים", אלא יש לכתוב, לדוגמא- "תפוזים", "אורז", "לחם", וכו'.

על פי הרגולציה, אין צורך בהגשת שטר מטען House, ואפשר יהיה להסתפק רק בשטר מטען Master, גם אם המשלח הוא השוגר והנשגר בשטר המטען.

לאחרונה, הודיעה טורקיה כי תקנות אלה לא יחולו על יצוא לטורקיה, ויישומן נדחה בשנה אחת (לשנת 2012), בעוד שווייץ הודיעה כי תקנות אלה יחולו גם על יצוא לשטחה.

נציין, כי ביחס לייבוא טובין לישראל הדרישה מקלה יותר, מאחר ופקודת המכס (בסעיף 53) מחייבת את האחראי על כלי השיט להגיש לגובה המכס מצהר כניסה על מטענה עד 24 שעות לפני כניסתה לישראל (ולא כפי שהרגולציה האירופית דורשת, עד 24 שעות לפני מועד הטעינה בארץ הייצוא), בעוד ביחס לכלי תעופה, הדרישה מקלה אף יותר, מאחר ופקודת המכס (סעיף 67) דורשת הגשת מצהר על המטען שיובא "מיד לאחר שהגיעו הטובין לבית המכס".

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא וייצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il