פטור ממס קנייה על אביזרי נכים לרכב - רענון והבהרה

השימוש במושג "פטור" מחטיא את מהות הוראת התוספת לחוק מס קנייה, באשר התוספת מונעת הטלת מס קנייה מלכתחילה באופן גורף ולא מעניקה להם פטור ממנו לאחר שהוטל


00:00 ,12.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

השימוש במושג "פטור" מחטיא את מהות הוראת התוספת לחוק מס קנייה, באשר התוספת מונעת הטלת מס קנייה מלכתחילה באופן גורף ולא מעניקה להם פטור ממנו לאחר שהוטל
 
עו"ד גדי קיי, עו"ד גיל נדל
 
ברירת המחדל של מס קנייה בעת יבוא טובין ארצה היא כי טובין מיובאים פטורים ממנו, אא"כ נקבע באופן פוזיטיבי בחוק כי הם חייבים בו. מנגד, לעניין מכס, ברירת המחדל היא כי טובין בעת ייבואם ארצה חייבים במכס בשיעור שנקבע בתעריף המכס, אא"כ נקבע בעניינם פטור מתשלום מכס.
 
סעיף 3 לחוק מס קנייה, מסמיך את שר האוצר לקבוע סוגים של טובין שיחויבו במס קנייה ואת שיעורו, אולם, קובע סעיף 3 לחוק, כי "שר האוצר רשאי לקבוע בצו טובין טעוני מס שלא מן הסוגים המפורטים בתוספת, וכן לקבוע את שיעורי המס המוטלים עליהם...". בתוספת לחוק מס קנייה קיימת רשימה של סוגי טובין אשר לגביהם אין שר האוצר רשאי להטיל מס קנייה, כלומר נקבע פטור גורף לגביהם ממס קנייה.
 
חברה ישראלית הינה יבואנית של אביזרים ייעודיים לשימושם של נהגים נכים, אביזרים המותאמים לצורכיהם המיוחדים ולמגבלותיהם של ציבור הנכים. אביזרים ועזרים אלו כוללים, בין היתר, מעליות מסוגים שונים, מערכות ג'ויסטיק לשליטה במערכות הרכב, רמפות, מסילות, רתמות וכיו"ב. תכליתם של כל האביזרים הנ"ל אחת – לאפשר גם לנכים המוגבלים מאוד לתפעל את המערכות השונות של הרכב, ולאפשר גם לנכים אלה עצמאות  וניידות.
 
לאור החיוניות הרבה של עזרים אלה לרווחת ציבור הנכים, בין יתר הטובין בתוספת, אשר לגביהם נקבע כי קיים פטור אפריורי ממס קנייה נקבע בסעיף קטן (3) לתוספת כי "טובין המותאמים במיוחד לשימושם של נכים, למעט רכב מנועי "לא ניתן יהיה להטיל עליהם מס קנייה". דהיינו, לבד ממסי היבוא החלים על הרכב עצמו, אשר לגביהם קיים הסדר שונה לעניין חבות המס של נכים, כל אביזר אחר פטור באופן גורף, ואף לשר האוצר אין את הסמכות להטיל עליהם מס קנייה כלשהו.
 
על מנת שהיבואנים לא יעשו שימוש לרעה בפטור זה ובכדי לוודא כי העזרים השונים המיובאים אכן מתאימים רק לנכים, הוסדרה ונתגבשה מזה שנים פרקטיקה ברשות המכס, במסגרתה יבואנים המבקשים לייבא טובין המיועדים לשימוש ברכבי נכים, צריכים להציג, קודם ליבוא, את רשימת האביזרים שהם מתכוונים לייבא, בצירוף פרוספקטים מתאימים וכדומה. רשימה זו נבדקת על ידי רשויות המס ולאחר שהרשויות משתכנעות כי אכן מדובר באביזרי נכים מוענק ליבואנים מעין אישור פרטני בגין האביזרים שצויינו כי הם אכן ראויים לפטור ממס קנייה.
 
הניסיון מלמד, כי משעה שמוגשים לרשויות המכס אביזרים חדשים המיועדים לבחינה ועד לאישורם בפועל על ידיהן בהתאם לפרקטיקה זו, יכול לחלוף זמן ניכר של שנה ויותר. במהלך תקופה זו נאלצים היבואנים לשלם מסי יבוא שהם ראויים לפטור מלא בגינם. יתירה מזו, גם לאחר שרשויות המכס בסופו של דבר, לאחר תהליך בחינה, מאשרות כאמור את הוספתם לרשימה, הן עומדות על כך כי הסכומים שניגבו בפועל לא יושבו ליבואנים, וזאת בטענה כי הפטור שניתן "אינו רטרואקטיבי".
 
על מנת למנוע מראש היווצרות הבעיה, אנו ממליצים אפוא ליבואנים, אשר מתעתדים לייבא ארצה אביזרים המיועדים לשימוש נכים, כי יעבירו את רשימת האביזרים החדשים שהם מתעתדים לייבא במועד מוקדם ככל שניתן לרשויות המכס לשם הכללתם במסגרת הפטור האמור בתוספת לחוק מס קנייה. פעולה באופן זה תמנע מהיבואנים התדיינויות מיותרות מול רשויות המכס להשבת סכומים שניגבו בתקופת הביניים.
 
יחד עם זאת אנו סבורים כי עמדתה זו של רשות המכס הינה מוטעית ודורשת הבהרה. לדעתנו, הפטור לאביזרי נכים הקבוע בתוספת לחוק מס קנייה, אינו מצריך אישור משום סוג של הרשויות ומהווה בסיס לפטור מלא לכל אביזר המשמש לנכים כבר בעת היבוא. הצגת רשימת האביזרים לרשויות המס לאישור כי הן אכן משמשות לנכים הינה אך ורק הכרה כי אביזר מסוים עונה להגדרת טובין הפטורים ממס קנייה וזאת לשם מניעת שימוש לרעה בפטור וכדומה.
 
אין ספק כי גם ללא גילוי דעת זה, ואף בטרם ניתן, מבחינה מהותית טובין המשמשים לנכים פטורים ממס קנייה על פי חוק. למעשה השימוש במושג "פטור" מחטיא את מהות הוראת התוספת לחוק מס קנייה, באשר התוספת מונעת הטלת מס קנייה מלכתחילה באופן גורף ולא מעניקה להם פטור ממנו לאחר שהוטל. מכך נגזר כי הרשימות שמעבירים היבואנים לרשות המסים אינן מועברות לשם קבלת הפטור אלא בכדי שלאחר בדיקה ישתכנעו גם הרשויות כי טובין מסוימים ראויים לבוא בשעריו של הפטור הקיים והמניעה הגורפת והמלאה על פי חוק, מהטלת מס קנייה עליהם.
 
המלצתנו אפוא, בכל מקרה של הטלת מס קנייה על אביזרי רכב המיועדים לנכים, מכל סיבה שהיא, לחדד ולהדגיש בפני רשויות המכס את מהותו של הפטור (כפי שהוא מכונה, לדעתנו בטעות) ממס קנייה בעת יבוא טובין אלה. אין מדובר במס שהוטל וניתן פטור ממנו, אלא הוראה גורפת בחוק כי מלכתחילה לא ניתן להטיל מס קנייה על טובין אלה כהגדרתם, בין היתר, בתוספת לחוק מס קנייה, כאמור לעיל. ומכל מקום, וכאמור לעיל, על מנת למנוע מראש היווצרות הבעיה אנו ממליצים ליבואנים, אשר מתעתדים לייבא ארצה אביזרים המיועדים לשימוש נכים, כי יעבירו את רשימת האביזרים החדשים שהם מתעתדים לייבא במועד מוקדם ככל שניתן לרשויות המכס לשם הכללתם במסגרת הפטור האמור בתוספת לחוק מס קנייה.
 
האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il