אגרקסקו הגישה בקשה לצו הקפאת הליכים למשך 60 יום

250 עובדים הפגינו היום באופן ספונטני מול משרדי החברה במחאה על התנהלות ההנהלה במו"מ מולם ועל בחירת הנאמן, ד"ר שלמה נס. בשבוע הבא תדון ועדת הכספים במשבר בחברה. עורכי הדין של מחזיקי אג"ח אגרקסקו פנו דורשים לקבל מידע ומסמכים מהחברה


00:00 ,30.06.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

250 עובדי אגרקסקו הפגינו היום באופן ספונטני מול משרדי החברה ברחוב החשמונאים בתל אביב.

יו"ר ועד העובדים, שאול צבעוני, אמר ל-Port2port כי "העובדים הפגינו באופן דמוקרטי במחאה על התנהלות אגרקסקו במו"מ שהיא מנהלך מול ועד העובדים ונציגי ההסתדרות".

לדבריו, ועד העובדים מתנגד לזהות הנאמן אותו מבקשות החברה ורשות החברות הלאומיות למנות, שלמה נס, לקראת הקפאת ההליכים המתוכננת של חברת הייצוא החקלאי. נס מתמחה בשיקום ובפירוק של חברות.

צבעוני ציין עוד כי, "עובדי אגרקסקו במצב הנמוך ביותר ברמת הפיצויים בחברה, לכן החלטנו שכל מה שקשור בהליך המשפטי בזהות הנאמן תייצג הגברת גלילה הורנשטיין, עורכת הדין שלנו". צבעוני הביע חשש שהנאמן יפגע בעובדים ויעמוד רק לצד ההנהלה בתכנית ההבראה.

חברת אגרקסקו הגישה היום בקשה למתן צו הקפאת הליכים לתקופה של 60 יום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד יואב רזין, אלונה בומגרטן ומשה אליה ממשרד נשיץ ברנדס ושות'. זאת, במטרה לאפשר לחברה לייצב את עסקיה, לשקמה ולאפשר לה לצאת לדרך חדשה. בבקשתה לבית המשפט, ביקשה החברה למנות את ד"ר, עו"ד ורו"ח שלמה נס לתפקיד נאמן החברה, אשר יפעל לגיוס משקיע שיזרים הון לחברה, ובמקביל, יפעל לגבש הסדר מול בעלי העניין הנוכחיים של החברה.

עוד נמסר כי, חברת אגרקסקו בחרה להגיש את הבקשה להקפאת הליכים, מתוך אמונה, כי רק בדרך זו ניתן יהיה להמשיך את שיווק התוצרת החקלאית של אלפי חקלאים מישראל, ולהמשיך להעסיק מאות עובדים. הבקשה הוגשה לבית המשפט בהסכמת בנק הפועלים, הלאומי, הבינלאומי ודיסקונט, המייצגים 65% מסך חובות החברה.

נזכיר כי, חברת הדירוג מידרוג הורידה את דירוג אגרות החוב של חברת אגרסקו מ-A3 באופק שלילי ל-B1, תוך הותרת אופק שלילי. את שנת 2010 סיימה החברה עם הפסד נקי של 33 מיליון יורו. על פי הודעתה של אגרקסקו לבורסה לניירות ערך , החברה אינה עומדת באמות מידה פיננסיות מול מחזיקי החוב, "מצב המהווה עילה לפירעון מיידי" לשון הדו"ח. בחוות הדעת ציינו רואי החשבון של החברה כי לאור האמור לעיל קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. יכולת החברה לעמוד בפירעון ההתחייבויות מותנית בין השאר בהמרת הלוואות לזמן קצר בהלוואות לזמן ארוך והגעה להסדר עם מחזיקי אגרות החוב.

מאגרקסקו נמסר בתגובה כי, לפני כחצי שנה התחלפה הנהלת חברת אגרקסקו. ההנהלה החדשה מצאה כי החברה פעלה במבנה שאינו תואם את המציאות העסקית ולפיו היה פער בין מבנה ההוצאות של החברה להכנסותיה. בנוסף, נשחקו הכנסות החברה הן בעקבות הקרה משנת 2008 והן בשל המשבר שהיה במדינות גוש האירו ומהתחזקות השקל.

עוד נמסר כי, בחודשים האחרונים נכנסה החברה לתהליך הבראה מואץ. תהליך זה פועל במקביל בשני מישורים. במישור הראשון התייעלות אופרטיבית לפיה הוצאות החברה מצטמצמות באופן דרמטי. תהליך זה כולל עשרות סעיפים המתמקדים ב: איחוד ומיזוג פעילויות, קיצוץ במצבת העובדים בחברה שלך כ-150 עובדים, צמצום סניפים והפחתת עלויות הרכש.

יו"ר ועד עובדי אגרקסקו הדגיש כי, ועד העובדים לא מתנגד לתכניתה הבראה "אבל המו"מ מורכב ואנחנו רוצים שהתכנית תתנהל באופן מסודר מולנו".

נציין כי, ביום שני הקרוב, ה-4 ליולי, תדון ועדת הכספים בכנסת, לבקשת עובדי אגרקסקו, במשבר בחברה.

לגבי המשך המאבק של עובדי אגרקסקו אמר צבעוני כי "אנחנו נמשיך במאבק מול שר האוצר, יובל שטייניץ וח"כ אורית נוקד למען הבראת החברה, המדינה לא עושה מספיק. חברת אגרקסקו היא חברה ותיקה שפועלת כבר 55 שנים והיא פיתחה מוצרים חדשים וברגעי משבר על המדינה לעזור לה".

אגרקסקו: בתקופה של חוסר וודאות וקיצוצי כוח אדם, טבעי שיש לחצים  

בתגובה להפגנת העובדים מוסרים באגרקסקו כי, "הנהלת אגרקסקו, פועלת במלוא המרץ בלוחות זמנים קצרים ובמסירות רבה, לשיקום החברה. ההנהלה והעובדים רואים עין בעין את הצורך והנחיצות של המשך פעילותה של החברה, תוך העברתה לפסי רווח. בתקופה של חוסר וודאות וקיצוצי כוח אדם, טבעי שיש לחצים בקרב העובדים ואנו מבינים כי חלקם לא ימשיכו בתפקידם. ההנהלה פועלת לכך שעובדים אלו יקבלו את מלוא הזכויות המגיעות להם. עם הבנת המצב הכלכלי של החברה לאשורו, והבנת הצורך בקיצוצי כוח אדם, פנתה הנהלת החברה להסתדרות העובדים, והיא פועלת בשיתוף פעולה עם גורמים אלו".

עורכי הדין של מחזיקי אג"ח אגרקסקו פנו לחברה בדרישה לקבלת מידע ומסמכים

עורכי הדין של משמרת- חברה לשירותי נאמנות שמחזיקה אג"ח אגרקסקו פנו לחברה בדרישה לקבלת מידע ומסמכים. על פי מכתב שנשלח לדוד בונדי, מנכ"ל אגרקסקו ויצחק לידור, יו"ר הדירקטוריון, משמשת החברה כנאמן לאגרות חוב שהנפיקו אגרקסקו לגופים מוסדיים בשנת 2007 ויתרת החוב של אגרקסקו עומד על 120 מיליון שקלים, לא כולל ריבית והפרשי הצמדה.

לדברי עורכי הדין, אברהם וול ויורם בונן, "מצטיירת תמונה עגומה באשר למצבה של אגרקסקו שמעלות תמיהות קשות באשר לנסיבות שהובילו אליה, לרבות התנהלות ואופן תפקודם של מנהלי אגרקסקו והדירקטורים שלה בתקופה הרלוונטית, ובכללם המנהלים והדירקטורים מטעם המדינה".

עקב כך, מבקשים עורכי הדין של משמרת להעביר אליהם, "ללא דיחוי" ו"בהקדם" לשון המכתב, מידע ומסמכים הכוללים פרוטוקולים של דיוני ועדת הביקורת והדירקטוריון בנושא הדוחות הכספיים של החברה לאורך השנים, תקנון ההתאגדות, פירוט על מצבה הכלכלי והפיננסי של אגרקסקו במועד הפנייה למחזיקי אגרות החוב בבקשה לוויתור על זכותם להעמדת החוב על פיהן לפירעון מיידי.

עוד ביקשו עורכי הדין דוחות הנהלה בדבר מצבה הכספי של אגרקסקו מתחילת השנה, הערכת השווי שבוצעה לאגרקסקו במהלך החודשים האחרונים, התכתבויות בין אגרקסקו לבין חברת הדירוג ועוד.

כמו כן, ביקשו עורכי הדין מהחברה להפקיד באופן מיידי סך של 100 אלף שקלים לחשבון הנאמנות.