איגוד לשכות המסחר הבינלאומי אימץ מסמך זכויות היסוד של המעסיק

המסמך הוכן לראשונה בלשכה המשפטית של איגוד לשכות המסחר תל אביב והמרכז ביוזמת הנשיא עו"ד אוריאל לין


10:51 ,22.06.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

המועצה הכללית של איגוד לשכות המסחר הבינלאומי (ICC World Chambers Federation), ארגון המעסיקים הגדול בעולם, אימץ לראשונה מסמך המגדיר את זכויות היסוד של היזם והמעסיק.

 

המסמך אושר בסוף השבוע האחרון, במסגרת הקונגרס שהתקיים בטורינו, איטליה, בהשתתפות נציגים מלמעלה מ-100 מדינות.

 

ה- WCF נוסד בשנת 1951 כארגון א-פוליטי וא-ממשלתי. זהו ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשייה בעולם ומיוצגות בו למעלה מ- 1,500 לשכות מסחר לאומיות מ-125 ארצות, בתוכן ארצות ממדינות ערב והעולם המוסלמי.

 

המסמך שאומץ מגדיר את זכויות היזם והמעסיק. הוא הוכן לראשונה בלשכה המשפטית של איגוד לשכות המסחר תל אביב והמרכזי, פרי יוזמת נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין. מסמך זה נוסד נוכח המגמות המטילות ללא הפסק עול והכבדות נוספות על מעסיקים בעולם כולו, הן בתחום יחסי עבודה, הגנה על הסביבה וצרכנות.

 

ארגון ה- WCF השתכנע כי הכרח לבלום מגמות אלה ולחזור למצב של איזון בין ההכבדות המוטלות על המגזר העסקי ובין אחריות המדינה וזכויות העובדים. 

 

המסמך שאומץ מגדיר מחדש את זכות הקניין של המעסיק; אוסר לשלול מהמעסיק את חופש הביטוי, גם בהתארגנות עובדים ראשונה במקום העסק; אוסר מיסוי רטרואקטיבי; אוסר להטיל סנקציות חריפות כנגד מעסיקים שאינן ביחס למעשה בגינו מוטלות הסנקציות; אוסר למנוע מהמעסיק להתאים את מבנה התעסוקה לתנאי השוק המשתנים; ואוסר להפוך עוולות אזרחיות לעבירות פליליות.

 

כמו כן, המסמך מחייב מיצוי הליך של התייעצות עם המגזר העסקי בכל מהלך אותו יוזמות רשויות המדינה שיש לו השפעה משמעותית על תפקוד המגזר העסקי.

 

יו"ר ה- WCF פיטר מיהוק אמר בדברי הפתיחה של הקונגרס: "זהו כנראה המסמך החשוב ביותר שהוכן על ידי הארגון והוא מהווה בשורה פורצת דרך לכלכלות החופשיות בעולם כולו".

 

יוזם ההצעה עו״ד אוריאל לין אמר בעת הצגת המסמך בקונגרס: "אימוצו הכרחי להתפתחות כל כלכלה לאומית, שכן צמיחה כלכלית מותנית ביוזמת יחידים. לא יתכן שיזם המסכן את חסכונותיו, לווה כספים ומשקיע שנות עבודה קשות בפיתוח העסק שלו, מגדיל את התוצר הלאומי ויוצר מקומות עבודה, לא ידע מה הן זכויותיו הבסיסיות. המסמך יחזק את המוטיבציה לבנות עסקים ולפתחם וכך גם יחזק את הכלכלה הלאומית של כל מדינה שתאמץ אותו".

 

עו״ד דן כרמלי, מנכ״ל איגוד לשכות המסחר ועו״ד שוש רבינוביץ, מנהלת הלשכה המשפטית של איגוד לשכות המסחר, שאף השתתפו בעיצוב תוכנו של המסמך ולקחו חלק בדיון, הוסיפו ואמרו כי "זהו תחילתו של עידן חדש עבור המגזר העסקי בכל מדינה שתאמץ את מסמך העקרונות".

 

נציגי לשכות המסחר שהשתתפו בקונגרס קיבלו על עצמם להעביר למחוקקים בארצותיהם את ההמלצות הכלולות במסמך.