בקרוב: "יבוא מקביל" של כלי רכב שאינם מיובאים על ידי יבואנים קיימים

השר כץ יאפשר לייבא לראשונה דגמי רכב כמו הונדה, טויוטה וניסן במסגרת צעדים לעידוד ה"יבוא המקביל". זאת בעקבות חשדות על לחץ כנגד יצרני רכב למנוע שיווק בישראל שלא באמצעות היבואנים הקיימים


00:00 ,06.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

צעד נוסף בפתיחת ענף הרכב לתחרות. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, יוזם שורה של צעדים משמעותיים שיקלו על יזמים ויבואני רכב חדשים לייבא רכב במסגרת ה"יבוא המקביל". שר התחבורה החליט על הצעדים החדשים בעקבות חשדות על לחץ שמפעילים גורמים שונים כנגד יצרני רכב למנוע שיווק של כלי רכב לישראל שלא באמצעות היבואנים הקיימים.

ממשרד התחבורה נמסר כי, בין הצעדים הראשונים עליהם החליט השר כץ מתן אפשרות לייבוא מקביל של דגמי רכב אמריקאים שאינם מיובאים כיום על ידי יבואנים קיימים. מדובר על דגמי רכב כמו הונדה, טויוטה וניסן. צו יבוא הרכב איפשר עד כה יבוא מקביל של כלי רכב אמריקאים מתוצרים המיובאים על ידי יבואנים קיימים בלבד.

שר התחבורה הודיע כי בכוונת אגף הרכב במשרדו לפנות ישירות לכל יצרני הרכב בעולם בדרישה להסיר את החסמים הקיימים כיום בהתקשרות העסקית בין הדילר של היצרן לבין היבואן המקביל במטרה להקל על יבוא של כלי רכב, באמצעות הייבוא המקביל.

השר כץ ציין כי, משרדו בוחן בימים אלה גם את האפשרות לפעול משפטית כנגד יבואנים המנסים למנוע תחרות בענף, לבין השאר באמצעות פנייה ליצרנים שלא לאפשר לדילרים לשווק רכב בישראל. לדברי כץ, משרדו יפעל ביד קשה כנגד כל יבואן או גורם שינסה למנוע תחרות בענף עד כדי שלילת רישיון הייבוא ממי שיוכח נגדו כי פעל בניגוד לנהלים.

עוד נמסר כי, בישיבה שהתקיימה בלשכת השר כץ נמסר כי הרפורמה ב"יבוא המקביל" שהחלה באפריל 2010 הביאה לכניסת יבואנים חדשים לענף המייבאים ישירות מיצרן הרכב. כמו למשל חברת "בטר פלייס" וחברת שלמה Sixt יבואנית אופל.

במהלך שנת 2011 צפויים להגיע לישראל דגמי רכב חדשים בתקינה אמריקאית, ובכללם כלי רכב יפניים ואירופים המיוצרים בארצות הברית, בהתאם לתקינה האמריקאית. מנהל אגף הרכב, אבנר פלור, מסר בישיבה כי הוספת ערוץ נוסף של יבוא כלי רכב הגדילה את התחרות בענף והביאה למבצעי הוזלות מיוחדים במחירי הרכב ולגידול במספר המכוניות שיובאו לישראל בשנת 2010.