הפלסטינים מתכננים להקים בנק מרכזי בשנה הבאה

בקרוב צפויה הרשות המוניטרית הפלסטינית להנפיק אגרות חוב ממשלתיות בשיתוף פעולה עם הבנק העולמי ומשרד האוצר הפלסטיני


00:00 ,17.05.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בקרוב צפויה הרשות המוניטרית הפלסטינית להנפיק אגרות חוב ממשלתיות בשיתוף פעולה עם הבנק העולמי ומשרד האוצר הפלסטיני
 
הרשות המוניטרית הפלסטינית תהפוך בקרוב לבנק מרכזי פלסטיני. כך מסר ד"ר ג'יהאד אלווזיר נגיד הרשות המוניטרית הפלסטינית בראיון לעיתון "אלשרק אלאווסט" היוצא לאור בלונדון.
 
אלווזיר מסר עוד כי הצעד מתוכנן להתבצע במהלך השנה הבאה כחלק מתוכנית כוללת בת שלוש שנים וכי הבנק המרכזי הפלסטיני ייהנה מסמכויות מלאות. לדבריו, צוותים מקצועיים החלו לבחון דרכים ומנגנונים שונים לגבי אופן תהליך הקמת בנק מרכזי פלסטיני. עוד הוסיף הבכיר הפלסטיני כי הקמת הבנק המרכזי הפלסטיני אין משמעה בשום אופן הנפקת מטבע פלסטיני באופן מיידי. לדבריו, הנפקת מטבע מצריכה ריבונות מלאה ועצמאות של הבנק המרכזי וצוות מקצועי מתאים ו"כל זה תלוי בהקמת מדינה".
 
עוד גילה הבכיר הפלסטיני כי אחת ההצעות הנבחנות על ידי הרשות המוניטרית הפלסטינית היא לבצע תוכנית של "דולריזציה" דהיינו התבססות על הדולר ואמר: "אנו בוחנים את החלופות שלנו ודולריזציה יכולה להיות אחת החלופות החזקות, אנו ממתינים לזמן המתאים".
 
בכל הקשור לפעילותה של הרשות המוניטרית הפלסטינית מול החמאס בעזה, מסר ד"ר ג'יהאד אלווזיר כי "הקמנו חומת אש המונעת מעורבות של חמאס בבנקים בעזה ובכך שמרנו על המערכת הבנקאית בעזה ובגדה כמערכת מאוחדת".
 
אלווזיר הזהיר את חמאס מהתערבות בעבודת המערכת הבנקאית בעזה וקבע כי השלכות הפריצה שביצעו גורמי חמאס לבנק פלסטין בעזה בסוף החודש שעבר ומשיכת סכומי כסף גדולים מטילות צל כבד על המערכת הבנקאית הפלסטינית בכללותה.
 
אלווזיר הזהיר ממצב בו בנקים בחו"ל יחרימו את המערכת הבנקאית הפלסטינית בעקבות הפריצה וציין כי בזכות עצמאותה של הרשות המוניטרית הפלסטינית, העבירה המערכת הבנקאית הפלסטינית לעזה סכום של 5 מיליארד דולר מאז השתלטה חמאס על עזה וזאת באמצעות 93 בנקים עמם היא מקיימת קשרי חיתום.
 
אלווזיר הזהיר ממצב בו בנקים רבים עשויים לפעול כמו הבנק הערבי, אשר החליט לסגור שניים משלושת הסניפים שלו ברצועת עזה. עוד הוסיף ראש הרשות המוניטרית הפלסטינית כי הרשות בראשותו עצמאית לחלוטין ומיישמת את החוק למניעת הלבנת הון ללא כל מעורבות בעניינים פוליטיים וחילוקי דעות פנימיים.
 
לדבריו, בקרוב צפויה הרשות המוניטרית הפלסטינית להנפיק, לראשונה בהיסטוריה הפלסטינית, אגרות חוב ממשלתיות בשיתוף פעולה עם הבנק העולמי ומשרד האוצר הפלסטיני וזאת עד סוף השנה הנוכחית. במקביל, חייבה את הבנקים הפלסטינים להגדיל את ההון ל-50 מיליון דולר והביאה להקטנת מספר העמלות מ-194 ל-64 בלבד.