נמל עקבה: תקנה חדשה המחייבת לצייד משאיות במנעולים מיוחדים להובלת מכולות

מספר המשאיות המעמיסות מכולות בנמל עקבה ואליו מוערך ב-2,500 משאיות. הרכבת מנעולים תשית על כל נהג הוצאה של 200-500 דינר ירדני


00:00 ,18.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מספר המשאיות המעמיסות מכולות בנמל עקבה ואליו מוערך ב-2,500 משאיות. הרכבת מנעולים תשית על כל נהג הוצאה של 200-500 דינר ירדני
 
בנמל עקבה ממשיכים לעשות סדר. משרד התעבורה הירדני בשיתוף הנהלת מסוף המכולות בעקבה הודיעו על הסדר חדש לפיו תמנע כניסת משאיות אשר אינן מצוידות במנעולים מיוחדים להעמסת מכולות.

העיתון הירדני "אלע'ד" מדווח כי נהגי משאיות רבים בירדן הביעו מחאה וכעס על ההחלטה אשר נכנסה לתוקף ב-1 בנובמבר. מנכ"ל משרד התעבורה הירדני, עאמר אלחדידי, מסר לעיתון כי ההחלטה הייתה צריכה להיות מיושמת עוד בנובמבר 2005, אולם היישום נדחה על מנת לאפשר לבעלי המשאיות ולנהגיהן להתכונן מבעוד מועד. לדבריו, מדובר בהחלטה הבאה להגן על שלום הציבור והוסיף כי 25% בלבד מהמשאיות אינן מצוידות במנעולים הדרושים. מספר המשאיות המעמיסות מכולות בנמל עקבה ואליו מוערך ב-2,500 משאיות, מתוך צי המשאיות הכולל בממלכה המגיע ל-12 אלף כלי רכב לערך.
 
נהגי משאיות הביעו התנגדות למהלך והאשימו את משרד התעבורה הירדני בהעמסת הוצאות מיותרות על בעלי המשאיות והנהגים. לדבריהם הרכבת מנעולים כנדרש תטיל על כל נהג הוצאה של 200-500 דינר ירדני.  ראש לשכת בעלי המשאיות, אבראהים אלע'זאוי, ביקש ממשרד התעבורה והנהלת מסוף המכולות בעקבה להעניק זמן נוסף לנהגים ולבעלי המשאיות למען יוכלו להיערך בהתאם ולא להטיל עליהם הוצאות נוספות בעקבות העלייה התלולה במחירי הדלק והירידה בהכנסות. בתוך כך, קבעו חברות ההובלה היבשתית בירדן, המתמחות בשינוע מכולות, מחיר מינימום אחיד להובלת מכולות מנמל עקבה לכל רחבי הממלכה ההאשמית אשר לא יפחת מ-12.40 דינר לטון מכולה ו-11.90 לטון סחורה (הדינר 0.7 דולר).
 
ההחלטה לקבוע מחיר מינימום אחיד להובלת סחורות מעקבה התגבשה לאחר תלונות של נהגי משאיות על ניצול מטעמן של חברות התובלה ועמילי המכס, דבר שגרם לירידה במחירי ההובלה עד כדי 9 דינר לטון בניכוי 10% עמלה לחברה ובמקביל לירידה של 30% במשכורות הנהגים. העיתון מדווח כי נהג משאית מקבל כיום סך של 250 דינר להובלה מעקבה לרבת עמון וזאת לעומת 350 דינר לפני פתיחת התחרות בענף בסוף השנה שעברה.
 
מנכ"ל משרד התעבורה הירדני עאמר אלחדידי מסר כי אין בכוונת משרדו להתערב בנושא, אולם ציין כי על פניו מדובר בעבירה על חוק מניעת ההגבלים העסקיים. לעומתו מסר יאסין אלח'טיב, אחד הנהגים הפועלים בתחום, כי הנהגים נאלצו לעבוד ולהעמיס בכל מחיר על מנת להתפרנס, דבר שגרם לניצול מצד החברות הגדולות והסוחרים. ממשלת ירדן קבעה בחודש דצמבר 2006 מחיר רצפה להובלה מנמל עקבה צפונה למשך ששה חודשים, אשר הועמד על 12.40 דינר לטון מכולה ו-11.90 לטון סחורה לבירה רבת עמון.