הרשות להגנת הצרכן תוכל לאכוף את פרק שקיפות המחירים בחוק המזון

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות הקובעות מקרים ונסיבות שבהן ניתן יהיה להפחית עד 50% מסכום העיצום הכספי על רשת שיווק שתטעה צרכנים, או לא תפרסם מחירים


12:47 ,04.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות מתוקף חוק קידום התחרות בענף המזון. התקנות עוסקות במקרים ונסיבות שיאפשרו להפחית את העיצומים הכספיים המוטלים על העוסקים בענף בשל הפרות של החובות בנושא שקיפות המחירים (אי פרסום מחיר או הטעיה בפרסום המחיר).

 

ח"כ עיסאווי פריג', שמילא את מקומו של היו"ר, הזכיר כי התקנות שהסדירו את נושא שקיפות המחירים, שנועדו לאפשר השוואת מחירי המזון בין הרשתות השונות בזמן אמת, נכנסו לתוקף כבר ב-20 במאי 2015. בעקבותיהן נכנס לתוקף סעיף החוק הקובע כי רשת שיווק שתפר את ההוראות עלולה לשאת בעיצום כספי בסך של 45 אלף שקל, בהתאם להחלטת הרשות להגנת הצרכן. עם זאת, ללא תקנות ההפחתה שאושרו בוועדה לא ניתן היה להטיל את העיצומים.

 

 מנהל תחום השיווק באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, ביקש להגדיל את אחוזי ההפחתה של העיצומים הכספיים ולקבוע כי ההפחתה המרבית תעמוד על 75%. הוא הסביר כי סכום העיצום לפי חוק המזון הוא גבוה יותר מסכומי העיצום לפי חוק הגנת הצרכן, ותקנות השקיפות הרבה יותר קשות ליישום.

 

היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, אמר כי הרשתות מחויבות לפרסם מחירים של מיליוני מוצרים, כולל מספרים קטלוגים ונתונים נוספים שהצרכן רואה כשהוא ניגש למוצר בסופר: "החל מה-20 במאי 2015 שופרסל מעבירה נתונים כל שעה, כמו שעון, של 6 מיליון פריטים. מדובר במערכות שלוקחות בחשבון שורה של מבצעים והעיצומים יכולים להביא לתוצאה אבסורדית", אמר.

 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין אמרה כי בסוף מדובר בבני אדם ותקלות יכולות לקרות, והזהירה מפני מצב שבו העיצומים יפגעו בעובדים.

 

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק-טירי, הסבירה כי הרשות פועלת לצמצם את ההפרות ואת העיצומים, ולא תטיל עיצומים במקרים בהם מדובר בטעות אנוש. עם זאת היא הזכירה כי במקרה הזה העיצומים חלים רק על הקמעונאים הגדולים, ולכן ביקשה שלא להיענות לדרישתם ולא להפחית יתר על המידה את העיצומים. ח"כ פריג' קיבל את הדברים של הרשות להגנת הצרכן, ואמר כי אין כוונה להתקין תקנות שיהפכו את ההפרות למשתלמות לרשתות השיווק.

 

לפי התקנות שאושרו, ניתן יהיה להפחית עיצומים במקרים בהם מדובר בהפרה ראשונה בחמש שנים (בשיעור של 20%), או הפרה ראשונה בשלוש שנים (10%). במקרים בהם המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו, דיווח עליה ואף נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק להנחת דעת הרשות להגנת הצרכן, שיעור ההפחתה המוצע יהיה 50%. במקרים בהם המפר יקבע נהלים לטיפול במקרים דומים ומניעתם, הוא יוכל לזכות בהפחתה של 10% מהעיצום.

 

עוד מוצע לתת סמכות לממונה על הרשות להגנת הצרכן, במקרים בהם התקיימו מספר נסיבות, להפחית את העיצום בעד 50% וכן לתת לממונה סמכות לקבוע כי העיצומים לא יעלו על 50% מהמחזור של המפר. התקנות יכנסו לתוקף כבר בימים הקרובים, מיד עם פרסומן ברשומות.