התל"ג ביפן ירד ב-0.6% ברבעון האחרון של 2011

בשנה שעברה רשמה המדינה את הגירעון המסחרי הראשון שלה זה 31 שנה. הסיבות: היחלשות היצוא והיין, המשבר העולמי וההפרעה בשרשרת הייצור בגלל השטפונות בתאילנד


00:00 ,16.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

כלכלת יפן הצטמקה בחודשים אוקטובר-דצמבר 2011 ב-0.6% בהשוואה לרבעון השלישי של השנה. הירידה הביאה את התוצר הלאומי הגולמי של המדינה לירידה שנתית של 2.3%. הגורם המרכזי לירידה הוא היחלשות היצוא.

שר המסחר היפני מסר שהירידה למרות עלייה של 1.7% בחודשים יולי-ספטמבר, בהשוואה לרבעון השני של השנה.

השר ייחס את הירידה בתמ"ג לצניחה ביצוא, עליו מבוססת כלכלת המדינה. זו באה בעקבות היחלשות היין, המשבר הכלכלי העולמי והפרעות בשרשרת הייצור, שנגרמו עקב ההצפות בתאילנד.

יפן היא המדינה בעלת הכלכלה השלישית הגדולה בעולם, אחרי ארצות הברית וסין, וכלכלתה תלויה באופן גורף ביצוא. ב-2011 רשמה יפן את הגירעון המסחרי הראשון שלה מאז 31 שנה.

שר המסחר מסר עוד שיצוא הסחורות והשירותים היפני צנח בחודשים אוקטובר-דצמבר ב-3.1% בהשוואה לרבעון השני של השנה. צריכת התושבים, שאחראית על כ-60% מהתמ"ג של יפן, גדלה רק ב-0.3% בהשוואה לרבעון השלישי של השנה.

השקעות של חברות במדינה, עוד מדד חשוב לתמ"ג של יפן, עלה אף הוא, אבל רק ב-1.8% ברבעון האחרון של השנה. שר המסחר היפני הוסיף שבעלייה לא היה די כדי לכסות את העלייה המזערית בצריכה המקומית.

למרות התוצאות, אנאליסטים רבים מצפים שהכלכלה היפנית תשוב למסלול צמיחה מדורג, לאור המאמצים שנעשים לבנות מחדש את השוק היפני לאחר רעידת האדמה והצונאמי של מרץ 2011, שהיכתה בחלק הצפוני של המדינה.