ישראל וסין יגבשו תוכנית חומש להגדלת הסחר

בנוסף סוכם על ידי נציגי משרד התמ"ת המבקרים בסין, כי המדינות ידונו בקידום הליך בדיקה של כינון אזור סחר חופשי


00:00 ,13.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ״ל משרד התמ״ת שרון קדמי וסגן שר הסחר הסיני ג׳יאנג יאופינג סיכמו הבוקר (ה') בפגישתם בבייג׳ינג על הקמת צוות משותף לגיבוש תוכנית חומש ליחסי הסחר בין המדינות.

הצוות יובל על ידי שגריר ישראל בסין מתן וילנאי והנספחים המסחריים של משרד התמ״ת בבייג׳ינג, חובב רף ואלירן אלימלך.הפגישה התקיימה במסגרת ביקור עבודה בסין של משלחת משרד התמ"ת בראשות מנכ"ל המשרד שרון קדמי.

התוכנית מממשת את חזון ממשלת ישראל, שהגדירה את סין כמדינת יעד ליחסי הסחר, והציבה מטרה להרחיב עימה את יחסי הסחר.

קדמי: ״סין ידועה בתוכניות החומש הפדרליות והמקומיות ובעיקר ביישום המרשים שלהן. תוכנית החומש המשותפת תתמקד בסקטורים ספציפיים, בהם ישנו פוטנציאל רב לשיתופי פעולה מסחריים-עסקיים".

בנוסף, מתוך רצון משותף ליצור תשתית סחר נוחה יותר, שוחחו קדמי ויאופינג על קידום תהליך בדיקת התכנות של הסכם לאזור סחר חופשי בין המדינות.

יצוין שמשרד התמ"ת מקצה תקציבים וכלי סיוע במטרה לעזור לחברות ישראליות לפעול ולהעמיק פעילותן בשוק הסיני. לפני שנה השיקו משרדי התמ"ת והאוצר תוכנית תלת-שנתית בסך 100 מיליון שקל, במטרה לסייע לחברות ישראליות להקים נציגויות שיווקיות בסין. במסגרת שנת הפעילות הראשונה של התוכנית, אושרו כמחצית מהבקשות וניתנה תמיכה בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

ממינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת נמסר כי בשנת 2011 חל גידול משמעותי בהיקף הסחר עם סין והוא הסתכם ב-7.7 מיליארד דולר, גידול של 19% ביחס ל-2010. הגרעון המסחרי בשנת 2011 עמד על כ- 3.11 מיליארד דולר. היצוא לסין בשנת 2011 הסתכם ב-2.3 מיליארד דולר, עלייה של 32% בהשוואה ל-2010.

בשבעה החודשית הראשונים של 2012 עמד היקף הסחר בין ישראל וסין על 4.82 מיליארד דולר, גידול של כ-11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול נובע מצמיחה של 32% ביצוא וגידול של 2.5% ביבוא. הגרעון המסחרי לחודשים ינואר-יולי עומד על 1.54 מיליארד דולר.