כיצד לבטח מטענים בעסקאות בסחר בינלאומי

יבואן אינו חייב לבטח את כל מטעני היבוא אך חובה עליו להגדיר זאת מראש. יחד עם זאת יתרונות רבים צומחים למבוטח מהשימוש בפוליסה פתוחה. מאמר נוסף בסדרת המאמרים "יבוא – איך לעשות את זה נכון?"


13:11 ,22.09.2016 מאת: חיים פרי

מטענים בסחר בינלאומי ניתן לבטח בשני סוגי פוליסות עיקריות:

 

פוליסה ספציפית – Voyage Policy

פוליסה פתוחה – Open Policy

 

רוב רובן של החברות אשר עוסקות ביבוא ויצוא על בסיס קבוע מבטחות את מטענם בפוליסה הפתוחה. מה היא הפוליסה הפתוחה - Open Policy?

 

במסגרת הפוליסה הפתוחה נקבעים מראש בין המבטח והמבוטח תנאי הפוליסה, שיעור הפרמיה המשולמת ושאר עקרונותיה של הפוליסה. לפוליסה הפתוחה אין תאריך תפוגה, היא אינה מוגבלת בסכום מוגדר מראש ואינה מגדירה סוג טובין מסוים. הפוליסה הפתוחה מיועדת לבטח את כל מטעניו של המבוטח כפי שהוגדרו בפוליסה.

 

מגבלת סכום אשר כן תופיע על גבי הפוליסה הינה תקרת סכום המטען המבוטח באנייה אחת בהפלגה אחת ספציפית מסוימת או במטוס אחד בטיסה ספציפית מסוימת (Limit Per Bottom). או תקרת הסכום המבוטח במיקום יבשתי במהלך המסע (Limit Per Location). חשוב לוודא כי סכומי תקרה שהוגדרו הם אכן ריאליים ותואמים את אופי פעילותו של המבוטח.

 

תשלום הפרמיה מבוצע בדרך כלל בדיעבד אחת לתקופה שהוגדרה מראש - בדרך כלל בדיווח חודשי או רבעוני עבור התקופה שהסתיימה. על המבוטח להקפיד ולדווח על כל המשלוחים אותם התחייב לדווח. על אי דיווח על משלוח מסוים בתום לב ניתן יהיה להתגבר. דיווח סלקטיבי באופן קבוע . כלומר, השמטה קבועה של חלק מהמשלוחים בעת הדיווח התקופתי על מנת לחסוך בעלויות הביטוח עלולה להביא לכך שבעת קרות נזק תהיה חברת הביטוח פטורה מלפצות את המבוטח.

 

חשוב להדגיש: אין חובה על יבואן לבטח את כל מטעני היבוא אך חובה להגדיר זאת מראש. יבואן רהיטים יכול להתחייב כי יבטח במסגרת הפוליסה הפתוחה את כל משלוחי מערכות הישיבה, אולם את יבוא השולחנות לא יבטח כלל. אך כפי שצוין, את משלוחי הטובין אותם התחייב לבטח עליו להקפיד ולדווח באופן מלא.

 

יתרונות רבים צומחים למבוטח מהשימוש בפוליסה פתוחה. נניח כי המבוטח שכח להצהיר בתום לב על משלוח מסוים, או נשכחו פרטים מסוימים, הרי שטעויות כאלה ניתנות לתיקון, אולם בלבד שנעשו בתום לב. יחד עם זאת אל לו למבוטח לשכוח כי מחויבותו העיקרית במסגרת הפוליסה הינה להצהיר על כל המשלוחים אותם התחייב לבטח במסגרת הפוליסה. אי מתן הודעה לחברת הביטוח על משלוחים שהיו אמורים להיות מבוטחים במסגרת הפוליסה תשחרר את חברת הביטוח מכל אחריות וממחויבות לשפות את המבוטח במקרה ואחד המשלוחים יינזק.

 

אביא לדוגמה שני מקרים של יבואנים אשר ביטחו את משלוחי היבוא שלהם במסגרת פוליסה פתוחה (Open Policy): באותם שני המקרים לא דיווחו היבואנים לחברת הביטוח על כל משלוחי היבוא אותם התחייבו לבטח, זאת מכמה סיבות. באחד המקרים הרכישה של חלק מהמטענים נעשתה בתנאי CIF. ביטוח המטען נעשה על ידי הספק בחו"ל. היבואן הישראלי החליט להסתפק בביטוח של המוכר ולא דיווח על משלוחים אלה למרות שבמסגרת הפוליסה משלוחים אלו לא הוחרגו מחובת הדיווח. במקרה אחר חלק מהמשלוחים לא דווחו עקב רשלנות של היבואן.

 

כשנתבעה חברת הביטוח לשפותם עקב נזק שנגרם למשלוחים אחרים שכן דווחו על ידי אותם היבואנים, סירבה חברת הביטוח לעשות כן. לטענת חברת הביטוח, לא עמדו אותם יבואנים במחויבותם כלפי חברת הביטוח במסגרת הפוליסה הפתוחה, בכך שלא דיווחו על כל המשלוחים עליהם היו מחויבים לדווח.

 

בשני המקרים הללו שני היבואנים לא הצליחו להוכיח תום לב, ולא שופו על ידי חברת הביטוח. חשוב אפוא לשוב ולהדגיש כי דיווח על כל המשלוחים הרלוונטיים מהווה תנאי יסודי לתקפותה של הפוליסה.

 

ישנן מספר נקודות חשובות עליהם יש לתת את הדעת במסגרת פוליסת הביטוח:

 

יש לבחור את סעיף הכיסוי המתאים  לסוג הסחורה המבוטחת. בפוליסה הימית ישנם סעיפי כיסוי סטנדרטיים (Clause A, Clause B, Clause C) וסעיפי כיסוי נוספים לסוגי מטען החשופים לסיכונים שאינם סטנדרטיים.

 

יש לשים לב לניסוח סעיף צורת האריזה המופיע בפוליסה שכן מדובר מוקש מוכר וחביב על חברות הביטוח. הדרישה לאריזה מקצועית תגרום לכך כי בקרות נזק יהיה לחברת הביטוח מקום לטעון כי האריזה לא הייתה מקצועית וכעת יתחיל הוויכוח האם האריזה אכן הייתה מקצועית או לא, מי יחליט על כך, והאם המבוטח זכאי לשיפוי או לא. רצוי כי סעיף האריזות שבפוליסה ינוסח באופן המגדיר את האריזות המשמשות את המבוטח כאריזות קבילות.

 

הפוליסה הימית בבסיסה כפופה לתנאי המכר. דהיינו, הפוליסה נכנסת לתוקף רק עם החלת זיקת הביטוח על המבוטח. ניתן ורצוי להסיר החרגה זו מהפוליסה.

 

אלו הן רק מספר דוגמאות מתוך אינספור דוגמאות מדוע בכל מקרה כדאי וחשוב להתייעץ עם סוכן ביטוח מקצועי אשר תחום הביטוח הימי הינו תחום התמחותו.

 

הערה חשובה ליבואנים הרוכשים בתנאי המכר CIF ו-CIP. בעסקאות אלה מחויב המוכר לרכוש פוליסה בעבור הקונה, וטוב יעשה הקונה אם יקפיד לבטח את המטענים גם באמצעות פוליסה פתוחה משלו.

 

לעולם אין להסתפק בפוליסה אותה קנה המוכר וזאת משתי סיבות עיקריות:

 

1. בקרות נזק יהיה על הקונה להתמודד עם חברת ביטוח במדינת הקונה

 

2. לקונה אין כל אפשרות לדעת מה הם התנאים אותם העמידה חברת הביטוח בפני המוכר במסגרת פוליסת הביטוח שלו, האם המוכר אכן עמד בכל התנאים והאם הפוליסה על פיה ביטח את המטען עדיין בתוקף (נכון שבמקרה כזה המוכר הפר את חובתו במסגרת עסקת היסוד אבל בשורה התחתונה אין ביטוח למטען. לפיכך, עדיף להיות חכם ולא להיות צודק ולהקפיד על ביטוח המטען גם במסגרת הפוליסה הפתוחה של הקונה). 

 

 

טיפ הזהב:

יבואן המייבא טובין בתנאי המכר CIF או CIP: עסקה בה הביטוח נרכש על ידי המוכר הנחת העבודה לעולם ועד חייבת להיות שהמטען איננו מבוטח. מומלץ תמיד לבטח את המטען גם בפוליסה הפתוחה של היבואן בחברת ביטוח מקומית.

 

 

 


חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בשיטות תשלום ומכתבי אשראי, הובלה ימית, הובלה אווירית ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com