מחירי הסחורות ישארו נמוכים ב-2016; עלולים לפגוע ביצואנים ישראלים של מוצרי חקלאות

לדברי ענקית ביטוח האשראי Coface, למרות הצפי של ארגון המטאורולוגי העולמי לשיאים חדשים של סופות אל ניניו, בעולם יש מלאי ענק של סחורות חקלאיות


11:34 ,16.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

מחירי  הסחורות החקלאיות צפויים להישאר נמוכים במהלך שנת 2016, כך מעריכים בחברת ביטוח האשראי הבינלאומי Coface.  

 

לדברי מנכ"ל Coface ישראל כרמינה מנדולה, המחירים הנמוכים של הסחורות החקלאיות בעולם עלולים לפגוע ביצואנים הישראלים.  השאלה הנשאלת, אומרים ב-Coface, היא האם החקלאים ישכילו לצמצם את תפוקתם והחשיפות שלהם בזמן ובכך להימנע ממשבר חריף, שיכלול פשיטות רגל והסדרי חוב.

 

ההערכה הרווחת על פי ארגון המטאורולוגי העולמי היא שב- 2015/2016 נראה התגברות של סופות אל ניניו באזור האוקיינוס ​​השקט, באופן שירשמו שיאים מאז 1950. תופעה זו מצטרפת למצב אקלימי בעייתי בעולם, כשבשנה החולפת ראינו בצורות חמורות באוסטרליה וגשמי זעף בברזיל. עם זאת, ולמרות פגעי מזג האוויר שפוגעים ביצור החקלאי, הרי שמדד מחירי המזון דווקא ירד בשיעור של 3% בחודש ינואר, תוך שהוא משלים ירידה של 17% בשנה האחרונה.

 

בקופאס מבהירים שלמרות שפגעי מזג האוויר היו אמורים לפגוע בכושר הייצור החקלאי ובכך להביא לעליית מחירי הסחורות, הרי שהמחירים צפויים להישאר נמוכים. האנליסטים של קופאס תולים את הסיבה לכך במספר גורמים: ראשית, יש רמה ענקית של מלאי סחורות חקלאיות בעולם. בתחום הדגנים, למשל, מחירי החיטה והתירס ירדו בשיעור של 17% בשנה החולפת על רקע גידול במלאי של סחורות אלו בשיעור של 9% ו-24%, בהתאמה, בין השנים 2013 ו 2015. בקופאס מדגישים כי מלאי תירס בעולם צפוי להגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה 29 שנים.

 

מחירי שמן דקל וסויה ירדו בשנה האחרונה בשיעור של 12% בשל גידול שנתי ממוצע הגבוה ב- 20% מממוצע שלושת השנים האחרונות. המלאים של סויה ושמן דקלים היו גבוהים בשנים האחרונות מאשר הצריכה, מה שיצר עודף הצע והביא לירידת מחירים. בקופאס מסבירים כי למרות הירידה בצמיחת התמ"ג של סין, הרי שצריכת הסויה בסין גדלה ב -14% בשנים האחרונות ולמרות זאת עדיין נותרו עודפי היצע.

 

גורם נוסף המשפיע על מחירי הסחורות הוא הדולר. בשנת 2015, הדולר האמריקאי התחזק בכ- 13.4% אל מול האירו, 6.1% לעומת רופי הודי, ו- 4.4% לעומת הלירה שטרלינג, דבר שהפעיל לחץ שלילי על מחירי חומרי גלם אשר נקובים בדולר.

 

לאור כל זאת, בקופאס מעריכים כי הרמה הנמוכה של מחירי חומרי גלם בעולם עלולה להשפיע לרעה על החברות השונות. דוגמא לכך נראתה כבר בפגיעה בהכנסות חברת פארמר שהושפעו לרעה מהמחירים הנמוכים של חומרי הגלם  בשנת 2015. בקופאס מעריכים כי חברות בארצות הברית עלולות להיפגע קשה מהירידה במחירי התירס והסויה והתקבולים  צפויים לרדת בשיעור של 15.6% ו -12.3% .

 

הירידה הממושכת במחירי הסחורות עלולה לגרור תוצאות חמורות יותר במדינות המתעוררות. ברזיל נחשבת לאחת מיצואניות הסויה הגדולה, כשהמגזר החקלאי בה מהווה 5.5% מהתמ"ג. במלזיה תעשיית  שמן הדקלים לבדה מהווה 3% מהתמ"ג. המשך ירידה של מחירי הסחורות עלולה לפגוע באופן גדול יותר במדינות אלו. פגיעה זו אף תועצם על רקע ההערכה כי הדולר יישאר ברמות הנוכחיות, וזאת בהתחשב בביצועים הטובים של הצמיחה בארצות הברית בשנת 2015 (2.4%), וצפיה לצמיחה בשיעור די דומה בשנת 2016 (2.2%).