פחות מתווכים, יותר תחרות

האחריות על מכסות מזון פטורות ממכס של מוצרי חלב - חמאה, גבינות קשות ויוגורט - תעבור ממשרד החקלאות למשרד הכלכלה, עם העדפה מובנית ליבואנים מגבירי תחרותיות


13:28 ,16.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל תעשיות במשרד הכלכלה יציג בימים הקרובים - לקראת פרסום מכסות היבוא הפטורות ממכס לשנת 2015 – נוהל חדש לחלוקת מכסות יבוא מוצרי מזון פטורים ממכס.

 

הנוהל החדש תואם את מדיניות שר הכלכלה נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד עמית לנג להגברת התחרות בשוק המקומי ולהפחתת מחירים.

 

בהתאם להסכמי הסחר של ישראל עם שותפות הסחר העיקריות, מעמידה הממשלה לחלוקה מכסות יבוא פטורות ממכס. משרד הכלכלה אמון על חלוקת המכסות במוצרים המעובדים, בעוד שמשרד החקלאות מחלק את המכסות במוצרים הטריים.

 

ברשימת המכסות הפטורות נכללים למעלה מ-300 מוצרי מזון טרי ומעובד מידי שנה. בנוסף, קיימת קבוצת פריטי מזון נוספת, לגביה החליטה הממשלה על הקצאת מכסות פטורות מכס באופן וולונטרי - מעבר למכסות הקבועות במסגרת הסכמי הסחר - במטרה לספק מענה למחסור מקומי במוצרים או על מנת להגביר את התחרות בשוק.

 

הנוהל החדש מאפשר לוועדת המכסות לשקול שיקולים הנוגעים להגברת התחרותיות בענף המזון והפחתת מחירים לצרכן, בבואה לחלק הקצאות מן המכסות העומדות לחלוקה. כמו כן, מכיל הנוהל אמצעים המיועדים להקשות ואף לבטל אפשרות לסחר ברישיונות יבוא. במקרים מסוימים, מאפשר הנוהל לוועדה העוסקת בחלוקת המכסות, לדרוש מסמכים המצביעים על כך שהפחתת עלויות היבוא, הנובעות מהקצאת המכסה בהתאם לנוהל החדש - תגולגלנה הלאה, לטובת המחיר לצרכן הסופי.

 

בסיכום שהושג עם משרד החקלאות, הוחלט להחזיר את האחריות על מרבית מוצרי החלב שבמכסות לוועדת חלוקת המכסות שבמשרד הכלכלה. מהלך זה יהפוך את מינהל תעשיות במשרד לגורם האמון על החלק הארי של מוצרי המזון העומדים לחלוקה במכסות פטורות ממכס, אותן מציעה ממשלת ישראל ליבואנים.

 

כך למשל: נוסף למוצרי מזון כגון ירקות ופירות קפואים, דגנים למיניהם, שימורי מזון ועוד, יהיה משרד הכלכלה אמון על חלוקת מכסות יבוא פטורות ממכס גם במוצרי החלב מסוימים - גבינות קשות, אבקת חלב, יוגורט, חמאה ועוד. בהתאם להבנות בין המשרדים, מכסות יבוא בפטור או מכס מופחת הנוגעות למוצרים טריים - דבש, ביצים, ירקות טריים – יישארו בתחום אחריות משרד החקלאות ולא יועברו לטיפול מינהל תעשיות במשרד הכלכלה.

 

לנג: "מדובר בבשורה של ממש. אנו מפסיקים את הנוהג שהושרר עד כה, של חלוקת מכסות יבוא מופחתים ממכס ליצרנים והיבואנים הגדולים ממילא, לטובת חיזוק העסקים הקטנים והגברת התחרותיות".

 

יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה: "אחת ממטרות הנוהל החדש הינה להקשות על גורמים הסוחרים ברישיונות, שאינם יבואנים 'אמיתיים', מלהגיש בקשות לקבלת הקצאות מן המכסות. המטרה היא להעניק רישיונות לגורמים שעיסוקם הוא ביבוא ולצורך כך מצויים בקשר ישיר עם יצרנים בחו"ל. צעד זה אמור לאפשר מתן הקצאות מסחריות בהיקף גדול יותר ליבואנים ה'אמיתיים', להגביר התחרות ולהפחית עלויות הנובעות מגורמים מתווכים הגוזרים קופון ללא תרומה ממשית לתהליך היבוא של המוצרים העומדים לחלוקה".