פרק חדש ביחסים הכלכליים של ישראל ווייטנאם

נשיא המדינה וסגן ראש הממשלה של וייטנאם סיכמו על הרחבת שיתופי הפעולה הכלכליים בפתיחת הפורום הכלכלי ישראל וייטנאם


00:00 ,29.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא המדינה וסגן ראש הממשלה של וייטנאם סיכמו בתאריך 24.11 על הרחבת שיתופי הפעולה הכלכליים בפתיחת הפורום הכלכלי ישראל וייטנאם כחלק מביקור ממלכתי היסטורי ראשון של נשיא ישראלי בוייטנאם.

בפתיחת הפורום נתחם מזכר הבנות לשיתופי פעולה עסקיים במעמד הנשיא בין שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים וד"ר וו טיאן לוק, נשיא לשכת המסחר והתעשייה בוייטנאם. בביקור שאורגן ע"י מכון הייצוא, משתתפת גם משלחת של כ- 50 אנשי עסקים, כשמטרתו המרכזית הינה לקדם את האינטרסים הכלכליים של ישראל בוייטנאם.

שרגא ברוש: "ההתפתחויות הכלכליות והמשבר הכלכלי העולמי, לימדו אותנו כי שיתוף הפעולה העסקי עם המערב אינו מספיק, ועלינו להפנות משאבים ליצירת שיתופי פעולה עם מדינות אסיה, דרום אמריקה ואפריקה. באסיה מצויות כלכלות צומחות ולשם חייבת ישראל לכוון את מאמציה בהרחבת היחסים הכלכליים ולחזק את היחסים הפוליטיים עם מדינות אלה. ישראל יכולה וצריכה להשתלב בכלכלה הוייטנאמית הדוהרת. אנו שמחים להוכיח בכל פעם כי ישראל היא מקור של חדשנות וידע, צמיחה, וכר פורה להשקעות לשיתופי פעולה".

היחסים הכלכליים בין ישראל לאסיה התחזקו בתקופה האחרונה. משקלה של אסיה בסחר החוץ הישראלי גדל בהתמדה ועשוי להגיע תוך תקופה קצרה למשקלו של הסחר של ישראל עם מדינות אירופה או ארה"ב. הסחר של ישראל עם אסיה גדל במאות אחוזים בעשרים השנים האחרונות. כמו כן, חלקה של אסיה בסחר עם ישראל עלה מ 10% לפני 20 שנה ליותר מ 20% כיום.

לפי נתוני 2010 כ-22% מהיבוא של ישראל מגיע מאסיה בשווי כולל של 11.4 מיליארד דולר. מתוך זה, פחות מאחוז אחד מגיע מוייטנאם, בעיקר מוצרים מהחי והצומח, מוצרי אופנה וטקסטיל ואחרים. באותה שנה ישראל ייצאה 21% מסך הייצוא שלה ליעדים באסיה בשווי כולל של 8.4 מיליארד דולר. 1.5% מתוך זה הגיעו לויטנאם: בעיקר מינרלים, ציוד טלקומוניקציה, מכשור ומכונות מתקדמות ואחרים.

עם זאת חשוב לראות את שינוי המגמה בסחר חוץ עם וייטנאם ב- 2011: בעשרת החודשים הראשונים של 2011 עלה הייצוא של ישראל לוייטנאם ב-145%! הסיבה העיקרית לכך היא ענף האלקטרוניקה עם גידול של 90 מיליון דולר בענף זה בלבד. הייצוא מוייטנאם לישראל עלה משנת 2009 לשנת 2010 ב-20%, ובעשרת החודשים הראשונים של 2011 ב-38% נוספים.