בכיר ב-SAP: הבלוקצ׳יין יניע את הטרנספורמציה הדיגיטלית

יגיל חדרי, מנהל חטיבת הפריסייל בחברת SAP ישראל, מאמין כי חברות בתחומים נרחבים מתכננות לאמץ בשנים הקרובות טכנולוגיות בלוקצ׳יין שיניעו את הטרנספורמציה הדיגיטלית בעיקר בתחום שרשרת האספקה ויספקו פתרונות אבטחה כמו גם שקיפות בזמן אמת


10:43 ,25.02.2020 מאת: יגיל חדרי, מנהל חטיבת הפריסייל ב-SAP ישראל

טרנד המטבעות הדיגיטליים אולי ירד מן הכותרות, אבל לפי סקרים של ענקיות המחקר הוא כאן כדי להישאר: סקר של IDC (International Data Corporation), חברת מחקר מובילה בתחום הטכנולוגיה, מראה ש-50% מהחברות בעולם מצפות שבלוקצ׳יין יניע טרנספורמציה דיגיטלית בתוך 3-5 שנים. על פי סקר גלובאלי של גרטנר, חברת ייעוץ ומחקר מובילה בתחום העסקי, 60% מהמנמ״רים (מנהלי מערכות מידע) מצפים להטמיע את הטכנולוגיה תוך 3 שנים.

 

חברות בינלאומיות רבות נערכות להטמיע את טכנולוגיית הבלוקצ׳יין בשנים הקרובות - כך לפי סקרי IDC וגרטנר. בראש הרשימה עומדות חברות בתחום השירותים הפיננסיים (18%), אחריהם שירותים כלליים (17%) וחברות בתחום תחבורה (16%). המומחים של גרטנר צופים כי עד 2023 בלוקצ׳יין יהיה סקלבילי מבחינה טכנית ויתמוך בעסקאות פרטיות עם הסודיות והאבטחה הנדרשת. לדברי אנליסטים ב-IDC יותר מ- 75 אחוז מהחברות המוסדרות בעולם יאמצו בלוקצ׳יין לתמיכה בבינה מלאכותית.

 

ועדיין, הערך הגדול ביותר כיום של טכנולוגיית הבלוקצ׳יין הוא בשרשרת האספקה של הארגונים והחיבור החלק בין יצרנים, מפיצים, ספקי לוגיסטיקה וקמעונאים. סקר נוסף של IDC מנבא כי 85% ממשלוח המכולות העולמי ינוטר על ידי בלוקצ׳יין ו-50% מצרכני ההובלה זו ישתמשו בתשלומים חוצי גבולות המאפשרים בלוקצ׳יין עד שנת 2023. אנליסטים אלה מצפים כי ארגונים ישקיעו ״קרוב ל-11  מיליארד דולר בשירותי בלוקצ׳יין (ייעוץ, יישום, תחזוקה ותמיכה), ויוציאו יותר משליש מהשקעה זו על שירותים ניהוליים״.

 

שקיפות בזמן אמת

 

מידע אודות מספר המשטחים שנשלחו במפעל מסוים בלבד לא עוזר רבות לעסקים מודרניים וגלובליים. כיום נתוני בלוקצ׳יין מספקים לכולם ראות אוטומטית בזמן אמת לאספקטים רבים ושונים הקשורים לאותם משטחים, כגון: אילו משטחים הועברו, מתי ואיפה. חברות אף יכולות להשתמש בנתוני בלוקצ׳יין על מנת להעביר לשותפים ולספקי לוגיסטיקה תשלומים מדויקים יותר וביעילות גדולה יותר. נתוני הבלוקצ׳יין יכולים גם ליצור לוח מחוונים של ספקים בכדי לכוונן אסטרטגיות סורסינג על בסיס החזרות היצרנים או הרגלי התשלום, והם יכולים לחשב KPIs חדשים ולבנות מודלי חיזוי חדשים עם נתונים מדויקים יותר לתכנון מושכל יותר.

אנליסטים בחברת IDC חושבים כי טכנולוגיית בלוקצ׳יין עתידה לספק פתרונות למספר סוגיות אבטחה ואמון דיגיטליות. טכנולוגיית הבלוקצ׳יין יכולה להתאים לכל תחום בו צריך לשתף נתונים באופן מאובטח בין משתתפים מרובים. לבלוקצ׳יין יש גם תפקיד בניהול זהויות כמו גם בתשלומים והסדרים - למשל תשלומי תמלוגים, הסדר מניות, תשלומים בין בנקאיים והלוואות מסחריות. עד שנת 2022, IDC אומרים כי 25% מהזכויות הדיגיטליות יעובדו על בלוקצ׳יינים המנוהלים על ידי מפיצים ויוצרי תוכן, תוך תיווך אמון ושקיפות למניעת צריכה חופשית ושיתוף בלתי חוקי של P2P (Peer to Peer).

 

למומחים בתעשייה יש תקוות גדולות נוספות לתחום הבלוקצ׳יין - טכנולוגיה שבבסיסה היכולת להגדיל את האמון ולספק שקיפות רבה יותר לעסקים, וגם לי.

 

הכותב הוא מנהל חטיבת הפריסייל ב-SAP ישראל.