אתגרי הלוגיסטיקה של בעלי חנות איקומרס

האתגר המרכזי בניהול חנות איקומרס הוא כלל לא בשיווק המוצרים ותחזוקת האתר כפי שרבים סבורים, אלא טמון דווקא בכל הקשור בניהול הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה. לכן כדאי להיערך כיאות ובזמן עם פתרונות מקצועיים


10:41 ,09.12.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

בעלי חנויות איקומרס ויבואנים מכירים היטב את האתגרים הכרוכים בעונת המכירות של סוף השנה, במיוחד בכל הקשור ללוגיסטיקה, שילוח, ניהול מלאי ובירוקרטיה. זה מתחיל עוד בשלב הראשון של ייבוא המוצרים, ממשיך בקשיי השילוח והאיחורים הפוגעים בחוויית השירות ועלול להשפיע על המשך הקשר עם הלקוחות. לכן כדאי להיערך כיאות ובזמן עם פתרונות מקצועיים.

 

מכירת מוצרים אונליין היא פתרון מצוין המאפשר לעסקים להגדיל את הרווחיות, במיוחד עכשיו בקרנבל המכירות של חודשי נובמבר-דצמבר שזולג גם לחודש ינואר. לפעמים בעלי חנויות האיקומרס חושבים שכל מה שצריך זה לייבא מוצרים, לפתוח אתר אינטרנט, לקדם אותם באפיקי פרסום שונים ולהרוויח כסף מבלי לשאת בעלויות קבועות הנגזרות מאחזקת חנות פיזית. אלא שהאתגר המרכזי הוא כלל לא בשיווק המוצרים ותחזוקת האתר כפי שרבים סבורים, אלא טמון דווקא בכל הקשור בניהול הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה.

 

קשיים לוגיסטיים יכולים לפגוע ברווחים

 

העובדה הפשוטה היא שקשיים לוגיסטיים יכולים לפגוע ברווחים של כל חנות איקורמס, ולעיתים אף לפגוע במוניטין שלה.

 

עמוס גבאי, מנכ״ל קבוצת FRITZ המציעה פתרונות בשרשרת האספקה בתחומי השילוח הבינלאומי והלוגיסטיקה כבר למעלה משלושה עשורים, מתייחס להשפעה של תפקוד שרשרת האספקה, ואומר: ״האתגרים והקשיים בניהול לוגיסטי בקרב בעלי חנויות איקומרס, פוגעים בסופו של דבר ברווחים ובמתן השירות ללקוחות הקצה, ולכן יש צורך לשים עליהם דגש עוד בתחילת הדרך ולבנות מערך לוגיסטי יציב שישמש כעוגן איתן״.

 

אפשר להבין את דבריו של גבאי, הרי בסופו של דבר לקוח שאינו מקבל את החבילה בזמן, הוא לקוח שלא יחזור להשתמש בשירותי החברה המשלחת שלא הצליחה לתת לו מענה הולם, ואולי גם ידאג לכתוב ביקורת שלילית ברשת, דבר שיפגע בתדמית של כל עסק.

 

הלקוחות החוזרים מהווים 50% מהכנסות העסק

 

אין ספק שההפסד המרכזי של הכשלים במערך הלוגיסטי פוגעים בתדמית, אך גם ברווחים של החנות. כיום כ-50% מההכנסות של חנויות אונליין מגיעות דווקא מהלקוחות החוזרים, ובדגש על לקוחות מרוצים. באופן טבעי קל יותר למכור שוב ללקוח שקיבל שירות טוב מאשר למכור ללקוח חדש, הרי לקוח שקיבל את ההזמנה שלו באיכות ובזמן יאות להצעה לרכוש מוצר נוסף בסבירות גבוהה יותר.


בנוסף, כחלק מניהול לקוח מנהלי חנויות האיקומרס צוברים מידע כמו מייל וטלפון, כך שניתן  לשמור על קשר עם הלקוח ולעניין אותו במבצעים ובמוצרים נוספים. לעומת זאת, לקוח לא מרוצה לא יחזור, ועלול לגרום לפגיעה ברווחיות העתידית עקב ביקורת שלילית.  

 

גורם נוסף להפסדים הוא התעסקות עם בעיות הדורשות כוח אדם יקר. לדוגמה, מענה ללקוחות שלא קיבלו את ההזמנה, התמודדות עם תקלות כגון שליחת מוצר שאינו תואם להזמנת הלקוח, תשלום יקר יותר לשירותי השינוע והשילוח וכו׳. דווקא בחודשים החזקים ביותר של המכירות, זמן וכוח אדם הם משאבים יקרים שנדרש לנצלם בתבונה על מנת למקסם רווחים.

 

ניתן לייצר מערך לוגיסטי רווחי ועובד

 

לדברי עמוס גבאי מנכ״ל קבוצת FRITZ: ״כדי לייצר מערך לוגיסטי רווחי, יש לדאוג לכל שלבי השרשרת הלוגיסטית, כלומר עוד משלב רכישת הסחורה ממדינה אחרת, דרך השילוח, הטיפול ברגולציה הכרוכה במעבר הסחורה, האחסון וכלה בהגעתה למחסני החברה. כיום חברות ענק אינן עוסקות כלל במערך הלוגיסטי, והן מעדיפות להשתמש בשירותי מיקור חוץ, דבר המאפשר להן ליהנות משירות מלא של כל החוליות בשרשרת האספקה והרכש״.

 

 

פתרון כולל ליבואנים

 

כדי להבין עד כמה שירות שרשרת האספקה במיקור חוץ יעיל ורווחי, נספר כי קבוצת FRITZ המספקת פתרונות לשרשרת האספקה כבר למעלה משלושה עשורים, מעניקה ללקוחותיה פתרון של 360 מעלות, הכולל את הרכש ומימון המוצרים, השילוח הבינלאומי, טיפול בתשלומי המכס, תובלה יבשתית מהנמל למחסני החברה, אחסון והפצה לאתרי הלקוח. כל אלה חוסכים ליבואן הוצאות קבועות סביב שרשרת האספקה של מוצריו, הוא מזמין ומקבל את הסחורה ללא מעורבות שלו עד למחסני החברה שלו בזמן ובאיכות הנדרשת.

 

״במקרים חריגים, ספק שלא שלח סחורה ליבואן, אנחנו בפריץ נדע לזהות ספק חליפי במהירות שיא וכך השירות ללקוחות לא נפגע. אנחנו ממש נכנסים לנעליו של היבואן או של בעל חנות האיקומרס, רוכשים בעבורו את המוצרים מספקים שונים ברחבי העולם ודואגים לכל שרשרת האספקה מא׳ ועד ת׳״, מסכם גבאי.