הסכם קיבוצי ראשון למאות עובדי הלוגיסטיקה בקבוצת שטראוס

ההסכם כולל בין היתר תוספות שכר דיפרנציאליות ותוספות מיוחדות לעובדים המשתכרים ברמות הנמוכות, השתתפות בעלות גני ילדים, קרן השתלמות, מענק חתימה ועוד


10:01 ,02.03.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסתדרות, הנהלת קבוצת שטראוס וראשי הוועדים בקבוצה חתמו אתמול על הסכם קיבוצי ראשוני ופורץ דרך שיחול על כ-350 עובדי המרכזים הלוגיסטיים של שטראוס בשוהם ובעכו, לרבות נהגי ההפצה. תוקף ההסכם שנחתם הינו לארבע שנים.

 

ההסכם טומן בחובו בשורות רבות עבור העובדים, ומשמש בין היתר ככלי לצמצום פערים חברתיים בקרב עובדי הקבוצה. זאת בין היתר באמצעות תוספות שכר דיפרנציאליות, תוספות שכר מיוחדות לעובדים המשתכרים ברמות הנמוכות ולעובדים במשמרות וכן שכר התחלתי הגבוה באופן משמעותי משכר המינימום במשק.

 

בטקס החתימה על ההסכם שהתקיים בלשכת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, השתתפו מנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה הרצל יאקה, מי שהוביל את המו"מ מטעם ההסתדרות – אליעזר בלו המשמש כמ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, מנהל הלוגיסטיקה בשטראוס ישראל אלון שרף, מנהלת משאבי אנוש שרשרת אספקה שטראוס ישראל תמי וונקי, יו"ר ועד עובדי המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם איציק יוסף, יו"ר ועד עובדי המרכז הלוגיסטי בעכו חיים שטאשווילי ויו"ר ועד עובדי הנהגים אודי ברדה.

 

בראש ההסכם נקבע כי העובדים יקבלו בכל אחת מארבע השנים הקרובות תוספות שכר אחוזיות בגובה 2%-4.5%, בהתאם לוותקם. בשנים 2018-2020 תחלק החברה תוספת שכר דיפרנציאלית נוספת לעובדים שתנוע בין 0.5% ל-0.8% מכל שכר הבסיס של העובדים הזכאים.

 

לצד תוספת שכר אלו, עובדים בעלי ותק של 15-20 שנה יקבלו תוספת ותק בשיעור של 0.7%, ועובדים בוותק של 20 שנה ומעלה יקבלו תוספת של 1%. כאמצעי לצמצום פערים בקרב עובדי החברה, ההסכם מבטיח כי עובדים המשתכרים ברמות הנמוכות (מתחת ל-6,500 שקל) ובעלי ותק של 5 שנים יקבלו תוספת שכר שקלית מיוחדת בסך של כ-186 שקל מדי חודש. עוד הוסדר בהסכם כי השכר ההתחלתי של עובד בחברה יהיה גבוה באופן קבוע ב-300 שקל משכר המינימום במשק. נזכיר כי בזכות מהלכי ההסתדרות, החל מינואר 2017 עלה שכר המינימום במשק ל-5,000 שקל, ובעתיד הוא צפוי לעלות ל-5,300 שקל.

 

בהתאם להסכם שנחתם, עובדי המשמרות יקבלו תוספת של 20% לשכר על משמרת שנייה, אשר תגדל ב-2019 ל-25%. עובדי משמרת לילה יקבלו תוספת בגובה 10%, שתגדל ב-2019 ל-15%. עובדי משמרת הלילה יקבלו גם תשלום מיוחד נוסף על כל שעת עבודה מעבר ל-7 שעות המשמרת הרגילות.  עם החתימה על ההסכם, יקבלו כל העובדים מענק חתימה חד פעמי בגובה 500 שקל.

 

בנוסף להטבות המשמעותיות שיש בהסכם לכלל העובדים, הוא מהווה בשורה חשובה גם לעובדים בעלי משפחות, שכן עובדים שהנם הורים לילדים בגיל הרך יהיו זכאים להשתתפות החברה בעלות המעונות וגני הילדים בשווי 500 שקל בחודש לכל ילד.

 

ההסכם כולל גם מתן מעמד קביעות לעובדים חדשים בשטראוס בתוך 3 שנים, ובתוך שנתיים לעובדים קיימים. הוא אף מספק ביטחון תעסוקתי לעובדים גם במסגרת מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, אשר מעניק לוועד העובדים ולהסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה משקל בכל הנוגע להחלטות על סיום העסקתם של עובדים בחברה. סעיף נוסף קובע כי החברה תאפשר לעובדים קיימים להתמודד על משרות פנויות וחדשות, ובעת ניוד עובדים לתפקידים אחרים תקפיד שלא ייפגעו מעמדם וזכויותיהם.

 

לצד ההפקדות לקרנות הפנסיה של העובדים, החברה תפתח קרן השתלמות לעובדים להם ותק של שלוש שנים ומעלה. החל מתחילת השנה השלישית ועד תום השנה השמינית גובה ההפרשות יהיה 7.5% (5% ע"ח המעסיק ו-2.5% ע"ח העובד) ומהשנה השמינית גובה ההפרשות יעמוד על 10% (7.5% ע"ח המעסיק ו-2.5% ע"ח העובד).

 

מכסת ימי החופש שנקבעה בהסכם תהיה גבוה ביום מהנהוג, ותנוע מ-13 ימים בשנה לבעלי הוותק המינימלי ועד ל-23 לבעלי ותק של תשע שנים ומעלה. מספר ימי ההבראה שיקבלו העובדים יוגדל אף הוא וינוע מ-6 ימים לבעלי הוותק המינימלי ועד ל-10 ימים לבעלי ותק של 20 שנה לפחות. באשר לימי מחלה, הוסכם כי עובדים בעלי ותק של 5 שנים לפחות יקבלו תשלום מלא החל מיום המחלה הראשון.

 

עוד על פי ההסכם: עובדים המועסקים כנהגים ואשר מתניידים לעבודה וממנה עם רכבם הפרטי, יהיו זכאים להשתתפות בהוצאות דלק, ביטוח ורישוי. נהגי הפצה אשר יידרשו לעבוד בימי שישי יהיו זכאים לתמורה מוגדלת בגובה 180 שקל. התשלום על תמריצי מכירה ו"תמריץ משטחים" יגדל אף הוא.

 

תהליך גיבוש ההסכם לווה על ידי עו"ד אריאל ברנע מזכיר חטיבה באיגוד המזון והפרמצבטיקה ועו"ד יערה צישינסקי מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר במעמד החתימה על ההסכם כי "מדובר בהסכם חשוב שיביא לצמצום פערים בקרב עובדי קבוצת שטראוס, והוא מוקיר ומתגמל את העובדים על מלאכתם הראויה. ההסכמות אליהן הגענו הן תוצאה של הידברות נכונה בין ההסתדרות, ההנהלה ונציגי ועדי העובדים – וכולנו יכולים יחד להתגאות בהן".

 

מנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס מסר: ״העובדים הם הנכס המרכזי שלנו והם שמביאים את החברה להצלחות הגדולות שלה. ההכרה שהעובדים עומדים בלב העשייה היא הבסיס למערכת היחסים החמה שבין הסתדרות העובדים ושטראוס מזה עשרות שנים. בשנה שבה השקנו תכנית חברתית שמשפרת את תנאי כלל עובדי החברה וקבענו מדיניות של 'שכר מינימום שטראוסי' שתמיד יהיה גבוה מהשוק, אנחנו שמחים לחתום על הסכם קיבוצי חדש עם ההסתדרות ומלאים הערכה על פועלה בהשגת ההסכם״.