אוגוסט: ירידה של כ-10% ביבוא כלי רכב פרטיים

נתוני היבוא המצטברים מתחילת השנה מדווחים על ירידה של כ-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ביבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נרשמה מגמה מעורבת


00:00 ,06.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נתוני היבוא המצטברים מתחילת השנה מדווחים על ירידה של כ-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ביבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נרשמה מגמה מעורבת
 
ממשרד דוברת רשות המסים נמסרו נתוני היבוא עבור מוצרים בני קיימא לחודש אוגוסט. מהנתונים עולה כי בחודש אוגוסט 2009 נרשם יבוא של כלי רכב בהיקף של 12,064 כלי רכב פרטיים לעומת 13,384 כלי רכב בחודש אוגוסט 2008, ירידה בשיעור של כ-10%.
 
ממשרד דוברות רשות המסים נמסר כי מדובר בהיקף יבוא הדומה לממוצע הרב-שנתי, וזאת למרות העובדה שבחודש יולי נרשם היקף יבוא גבוה יותר לאור היערכות ענף הרכב לכניסת המיסוי הירוק לתוקף, מה שעשוי היה להצביע על כך שנתונים אלה הינם "על חשבון" חודש אוגוסט.
 
עוד נמסר כי ההכנסות בחודש אוגוסט, מיבוא רכב ירדו בשיעור גבוה יותר של כ-28% וכן ערך היבוא של כלי רכב ירד בכ-20%. אחת הסיבות לכך שבחודש אוגוסט שוחררו מהמכס מכוניות יחסית זולות ונקיות שהמס עליהם הופחת.מנתוני רשות המסים עולה יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-275 כלי רכב - ירידה של כ-75% לעומת אוגוסט 2008.
 
כניסת המיסוי הירוק לתוקף הביאה לכך שבחודש יולי, גם במקרה של כלי רכב מסחריים, נרשמה הקדמת רכישות של כלי רכב מסחריים. לטענת רשות המסים גם הירידה בשערי החליפין של היין והדולר (חלק גדול מכלי הרכב מיובאים לארץ במטבעות אלה) תרמה לגידול ביבוא כלי רכב.
 
יש לזכור כי נתוני היבוא המצטברים מתחילת השנה, בחודשים ינואר - אוגוסט 2009 מצביעים על יבוא בהיקף של  126,345 כלי רכב (נוסעים ומסחרי) - ירידה של כ-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת למרות נתוני יולי הגבוהים.
 
לדברי רשות המסים, הירידה ביבוא כלי הרכב מתחילת השנה נובעת מהירידה בהיקפי הפעילות הכלכלית במשק, ירידה חדה בביקושים, משבר האשראי שצמצם באופן משמעותי את יכולת חברות הליסינג לרכוש כלי רכב ועוד.
 
עוד נמסר כי ניתוח מגמות ארוכות טווח של יבוא כלי הרכב  מצביע על מגמת עלייה ביבוא כלי הרכב החל ממרץ 2009 וזאת לאחר תקופה ארוכה של ירידה ביבוא רכב  אשר החלה בחודש מרץ 2008.
 
מנתוני היבוא בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה עולה כי נרשמה מגמה מעורבת ביבוא של מוצרי בני קיימא במהלך חודש אוגוסט 2009. כך למשל, במקררים חלה עלייה ביבוא בשיעור של כ-44.5% ובמכונות כביסה חלה עלייה ביבוא בשיעור של כ-19%, אך במייבשי כביסה חלה ירידה ביבוא בשיעור של 15% ובמדיחי כלים חלה ירידה בשיעור של כ-13.5%. ביבוא טלוויזיות חלה עלייה ביבוא בשיעור של כ-33%, ומכשירי וידיאו ודי.וי.די חלה עלייה של כ-2%.
 
בדומה למתרחש בענף הרכב, גם כאן יש לציין כי בתקופה המצטברת בחודשים ינואר - יולי חלה ירידה ביבוא ברוב מוצרים בני הקיימא, למעט  מקררים ומוצרי אלקטרוניקה בידורית, בהם חלה עלייה מתונה בהיקפי היבוא.