איגוד המשתמשים האירופי קורא לרענן השיטה לחישוב היטלי דלק

ארגון המשתמשים האירופי – ESC טוען שמובילים ימיים ואוויריים מנצלים את הכותרות בעתונות אודות עליית מחירי הנפט בעולם, על מנת לכפות על המשתמשים היטלים גבוהים יותר מאשר יש צורך


00:00 ,10.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון המשתמשים האירופי – ESC טוען שמובילים ימיים ואוויריים מנצלים את הכותרות בעתונות אודות עליית מחירי הנפט בעולם, על מנת לכפות על המשתמשים היטלים גבוהים יותר מאשר יש צורך.
 
"בהמשך לפרסומים בכלי התקשורת אודות עליית מחירי הנפט בעולם ניתן לחשוב שיש קשר בין הפרסומים הנ"ל והפרסומים של חברות הספנות וחברת התעופה על עליות בהיטלי דלק", אומרת Nicolette Van Der Jagt, מזכ"ל ה- ESC.
 
לטענת ארגון ה- European Shippers Council (ר"ת ESC), ההגיון העומד מאחורי היטלי הדלק בא לפצות על מקרים בהם ישנה עליה לא שגרתית, שמשמעה קפיצות חדות במחירי הדלק שלא תואמים את המצב שבו נחתמו או נוהלו מו"מ עם החברות למשלוח מטענים. לכן, לטענת הארגון, על פי אותו הגיון היטלי הדלק אמורים לכסות את העלות הנוספת ותו לא, אבל כנראה שזה לא תמיד המקרה.
 
ב- ESC מסתמכים על הערכת הידיעון דיינמאר שלפיו חברות הספנות מתייחסות למכניזם הזה של היטלי הדלק כאל Bunker Adjustment Factor (ר"ת BAF) המייצר עבורם יותר ממיליון דולרים לאניה במשך מסע אחד של הלוך ושוב, או מאות מליוני דולרים עבור תעשיית הספנות כולה.
 
לטענת הארגון, במשלוח מטעני אויר ההיטלים על הדלק יכולים להגיע לכדי 50% ואף יותר מהסך של מחיר ההובלה ובמקרים אחדים ההיטל אפילו גבוה יותר ממחיר ההובלה האוירית בכללותה.
 
בארגון ציינו שמקרים אלו מעלים תהיות לגבי ההגיון שעומד מאחורי ההיטלים. עוד נטען שלמרות והרבה חברות תעופה שונות זו מזו באופי התפעולי שלהן ובחישובים הכלכליים שלהם הרי שכולן מיישמות את אותה רמה של היטלי דלק. "עובדה זו מעוררת חשדות בין המשלחים אשר, בצדק או שלא בצדק, שההיטלים משמשים עבור החברות מעין ההסכמי מחירים", טענה מזכ"ל הארגון.
 
עוד שאלה שהעלה הארגון היא מדוע היטלי הדלק הינם אחידים ולא מותאמים למרחק של המסע האוירי, כך שלמסע ארוך היטל השונה מההיטל למסע הקצר. לעומת המצב כיום בו יש היטל אחיד לכל אורך מסע.
 
ארגון ה-ESC מציע לחדש את הדיון אודות השיטה לפיה מחושבים היטלי הדלק עם חברות התעופה במטרה ליישם יותר שקיפות בחישובים, ומייעץ לחבריו להיות יותר זהירים כאשר הם נתבעים לשלם היטלי דלק, ולא לייחס יותר מידי חשיבות למה שכותרות העתונים אומרות.