במרכז כנס היורוצ'יימברס בת"א: אמנות מס והסכמי סחר עם מדינות אירופה

איגוד לשכות המסחר פועל לקידום חתימה על אמנות למניעת כפל מס והסכמי סחר חופשי זאת על רקע הירידה החדה בהיקף הסחר מול אירופה. מדובר במדינות אשר אינן חברות באיחוד האירופי. כנס נשיאי לשכות המסחר האירופאיות יתקיים השבוע לראשונה בישראל


00:00 ,07.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר פועל לקידום חתימה על אמנות למניעת כפל מס והסכמי סחר חופשי זאת על רקע הירידה החדה בהיקף הסחר מול אירופה. מדובר במדינות אשר אינן חברות באיחוד האירופי. כנס נשיאי לשכות המסחר האירופאיות יתקיים השבוע לראשונה בישראל
 
איגוד לשכות המסחר החל לקדם חתימה על אמנות למניעת כפל מס והסכמי סחר חופשי בין ישראל ובין כלל 17 המדינות באירופה החברות בארגון היורוצ'יימברס ושאינן נמנות על האיחוד האירופי (Non EU). נושא זה יעמוד במרכז כנס נשיאי לשכות המסחר האירופאיות שיתקיים ביום שלישי הקרוב בת"א.
 
זאת על רקע הירידה החדה בהיקף הסחר בין ישראל לאירופה, המתבטאת בירידה של כ-40% בהיקף היצוא וירידה של כ-33% ביבוא ממדינות היבשת בחודשים ינואר - יולי השנה. על פי נתוני האיגוד, היקף היצוא למדינות אירופה קטן בחודשים הללו בכ-5.7 מיליארד דולר והיקף היבוא קטן בכ-6 מיליארד דולר. באיגוד אומרים כי דווקא בתקופה זו יש לפעול בכל המישורים, המקומיים והבינלאומיים, על מנת לפתוח לעסקים בארץ את החסמים שבקשרי המסחר עם אירופה. האיגוד החל לקדם את הנושא גם מול שרי האוצר והתמ"ת.
 
בבדיקת הסכמי הסחר שיש לישראל עם 17 המדינות שאינן חברות האיחוד האירופי שנערכה באיגוד לשכות המסחר עולה  כי לישראל יש הסכם סחר חופשי רק עם טורקיה ועם מדינות אפט"א (איסלנד, נורבגיה, שוויץ) לישראל אין הסכמים שכאלה עם מדינות בעלות פוטנציאל להרחבת קשרי המסחר כמו רוסיה, אוקראינה וגיאורגיה, וכן עם מדינות יוגוסלביה לשעבר ובכללן קרואטיה, מקדוניה, בוסניה, מונטנגרו וסרביה. באיגוד אומרים כי  המשמעות של הסכם סחר חופשי הינה פטור הדדי מתשלום מכס בסחר בסחורות כך שקשרי המסחר בין מדינות החתומות על הסכם סחר חופשי כדאיים יותר לסוחרים המקומיים.
 
עוד עולה מהבדיקה כי מבין 17 מדינות ה-Non EU חתמה ישראל על אמנות למניעת כפל מס רק עם 8 מדינות  (בלרוס, קרואטיה, מולדובה, רוסיה, טורקיה, אוקראינה, נורבגיה ושוויץ).
 
בפנייה דחופה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשרי האוצר והתמ"ת ציין לין כי "דומני שאין צורך להדגיש את החשיבות המיוחדת שבפיתוח יחסי הסחר עם מדינות אלה, במיוחד בתקופה הנוכחית בה, כידוע, רמות הביקוש בארצות הייצוא המסורתיות של ישראל - ארצות הברית ואירופה - ירדו וגרמו לירידה משמעותית בייצוא הישראלי". לדברי לין, החשיבות שבפתיחת חסמים לעסקים בארץ שתאפשר להם להרחיב את קשרי המסחר עם מדינות אירופה מחייבת שינוי מדיניות על בסיס הדדי הן ברמת הממשלה בארץ והן ברמה הבינלאומית.
 
לין יעלה את קידום האמנות והסכמי הסחר החופשי בכנס ה-EuroChambres אליו יגיעו נשיאי לשכות המסחר של מדינות אירופה, שיתקיים בפעם הראשונה בת"א. 
 
ארגון היורוצ'יימברס הינו ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשייה של כלל אירופה. מדובר בארגון העסקים הגדול בעולם הנחשב לאחד מהארגונים המשפיעים ביותר על המדיניות הכלכלית האירופאית וקידום הסחר העולמי.
 
לכנס, שנערך ביוזמת אוריאל לין החבר במועצת המנהלים של היורוצ'יימברס, יגיעו נשיאי המדינות שחברות בארגון אך אינן חברות באיחוד האירופי בהם נשיאי לשכות המסחר של רוסיה, טורקיה, סרביה, גיאורגיה, קרואטיה ואחרים. כמו כן יגיע לכנס מר פייר סימון, נשיא ארגון היורוצ'יימברס ומי שעומד בראשות לשכת המסחר של פריז.