ישראל והאיחוד האירופי מקדמים מו"מ על סחר חופשי בשירותים

זהו ההסכם הבילטראלי הראשון לאזור סחר חופשי שמנהלת ישראל בנושא. תחום השירותים הפך בשנים האחרונות למשמעותי ביותר בכלכלת ישראל


00:00 ,31.05.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

זהו ההסכם הבילטראלי הראשון לאזור סחר חופשי שמנהלת ישראל בנושא. תחום השירותים הפך בשנים האחרונות למשמעותי ביותר בכלכלת ישראל
 
משלחת של נציבות האיחוד האירופי הגיעה בשבוע האחרון לישראל לשני ימי דיונים. המשלחת כוללת נציגים ממשרד הסחר בנציבות, כולל מומחים בתחום שירותים פיננסיים ותקשורת, אשר באו לדון עם נציגי הממשלה במסגרת תהליך המשא ומתן לכינון הסכם סחר חופשי בשירותים בין האיחוד האירופי לבין ישראל. את המו"מ מהצד הישראלי מנהל המינהל לסחר חוץ.
 
סגנית מנהל המינהל לסחר-חוץ, רחל הירשלר, המנהלת את המו"מ מציינת כי מטרתו העיקרית של הסכם סחר חופשי בילטראלי הנה הורדת חסמים בין המדינות בתחום הסחר ופתיחת השווקים של שני הצדדים בתחומי השירותים המוסכמים - מעבר למחויבויות שכל צד לקח על עצמו במסגרת ההסכם הכללי על סחר בשירותים (ה-GATS) בארגון הסחר העולמי.
 
יצוין כי המטרה של ישראל הנה כינון הסכם סחר אשר מותאם לתעשיית השירותים הישראלית על היתרונות היחסיים שלה. מדובר במגוון רחב של תחומי שירותים כגון תקשורת, שירותים פיננסיים, תיירות, שירותי מחשב ואחרים – אליהם ההסכם יכול להתייחס.
 
סגנית מנהל המינהל לסחר-חוץ, רחל הירשלר, מציינת כי מדובר בדיון נוסף במסגרת תהליך המו"מ בין ישראל לאיחוד האירופי אשר החל בשנת 2007, וכי שני הצדדים מקווים להתקדם בניסוח סעיפי הסכם המסגרת ולעבור לדון בלקיחת מחויבויות ספציפיות. הירשלר מציינת עוד כי זהו ההסכם הבילטראלי הראשון לאזור סחר חופשי שמנהלת ישראל בנושא, והמו"מ משתלב היטב בפעילות המשרד המבקש לקדם את תחום השירותים כעוגן ליצירת תעסוקה ויצוא.
 
יצוין כי תחום השירותים הפך בשנים האחרונות למשמעותי ביותר בכלכלת ישראל. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2007 ישראל ייצאה שירותים בכ-21 מיליארד דולר, המהווים כ-28% מסך היצוא הישראלי. סקטורי היצוא המרכזיים של ישראל הנם שירותי תחבורה (4.4 מיליארד דולר), שירותי מחשוב (4.3 מיליארד דולר), שירותי תיירות (3 מיליארד דולר), ושירותי מחקר ופיתוח (1.7 מיליארד דולר).
 
סך יצוא השירותים מישראל לאיחוד האירופי עמד בשנת 2007 על כ-3 מיליארד אירו, אשר מהווים כ-20% מסך היצוא הישראלי לאיחוד.