אושרה הצעת החוק של הרפורמה במכון התקנים

לצד הרפורמה במכון התקנים אושרו הסעיפים במסגרת הצעת חוק פקודת היבוא והיצוא שיגבירו את התחרות בתחום בדיקות התאמה למוצרי יבוא, זאת לשם התאמתם לדרישות תקן רשמי


11:48 ,08.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן אישרה אמש לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של הרפורמה במכון התקנים שנכללת במסגרת בחוק ההסדרים ותובא להצבעה עם תקציב המדינה עד סוף השנה.

 

לאחר שורת דיונים שהתנהלו בוועדת הרפורמות בחודש האחרון בהם התעוררו מחלוקות בין נציגי האוצר וההסתדרות, הגיעו הצדדים להסכמה והושג נוסח שאושר פה אחד אשר יוציא את הרפורמה לדרך.

 

יחד עם הרפורמה במכון התקנים אישרו חברי הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים במסגרת הצעת חוק פקודת היבוא והיצוא שיגבירו את התחרות בתחום בדיקות התאמה למוצרי יבוא, זאת לשם התאמתם לדרישות תקן רשמי.

 

כיום נהנה מכון התקנים ממונופול בכל הנוגע לקביעת התקינה על מוצרים מיובאים ועל פי השינוי המוצע בהצעת החוק יוסמכו עשרות מעבדות ברחבי הארץ אשר יתחרו במכון התקנים בקביעת תקינה.

 

אחת מסוגיות המחלוקת הייתה סוגיית עובדי המכון שיאלצו לסיים את תפקידם עקב פתיחת השוק לתחרות. ההסדר אליו הגיעו נציגי האוצר ונציגי מכון התקנים מתוך 1,040 עובדי המכון יפרשו 380 עובדים. המדינה תממן את עלות 80% מ-100 העובדים הראשונים שיפרשו ו-90% מעלות 200 העובדים הבאים שיפרשו. ההפרש בין עלות הפרישה, למימון האוצר, ייזקף למכון כהלוואה ממשרד האוצר. 40 עובדים זמניים וכן 40 עובדים שאינם קבועים, יפוטרו. עוד סוכם על הסכם תקינה רב שנתי. על פיו יופקד המכון על כתיבת תקינה וולונטרית למדינה בעלות של כ-120 מיליון שקל לשנה. עוד סוכם, כי בוועד הפועל של מכון התקנים יכהן נציג ועד העובדים במקום נציג ציבור בעל מומחיות פיננסית. הוועד הפועל של המכון ימנה 15 חברים במקום 30 שהיו בעבר.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי כהן, אמר כי "הרפורמה במכון התקנים היא אחת הרפורמות החשובות שתאושר במסגרת חוק ההסדרים. לרפורמה זאת יש השפעה ישירה על יוקר המחייה, וכן על הצמיחה עבור העסקים הקטנים והבינוניים. הורדת עלויות התקינה, צמצום משך זמן הבחינה וחשוב מכל מניעת ניגוד עניינים יסייעו להרחבת מגוון המוצרים בשוק הישראלי. וכשכך יסייעו בהפחתת יוקר המחייה, וכן יקלו על חברות קטנות וחדשות להגדיל את היקפי הסחר באופן שיסייע לצמיחה במשק".

 

ח"כ רועי פולקמן אמר "אחרי שנים של ניסיונות, ומעורבות של בעלי אינטרס, הצלחנו לאשר הצעת חוק חשובה שתייעל את ועדות התקינה ותאפשר כניסת מעבדות פרטיות. פתיחת השוק לתחרות, תגרום להוזלה משמעותית ביוקר המחייה, בלי להתפשר על הבטיחות".

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהגיע לדיון אמר "זה פתח לשת"פ בין הממשלה לעובדים, מה שיוביל להוזלת יוקר המחייה. אני מאמין שהמכון יישאר איתן וימשיך לפרוח". ניסנקורן הודה לוועד עובדי המכון שהלך על מהלך לא פשוט ולנציגי משרד האוצר. "האמון הוא מה שהוביל להסכם. הבסיס להסכם הוא יצירת אמון".

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הודה לחברי הוועדה ובראשם ליו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן ולח"כ רועי פולקמן שהובילו את הדיונים. "אני מקווה שהתוצאה תחזק את המכון ותגרום לו לשנות את פניו לקראת התחרות הצפויה ותייעל את השירותים", אמר.

 

עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, אמר "זו רפורמה החשובה ביותר למשק הישראלי וזו הבשורה הגדולה ביותר שכל אזרחי מדינת ישראל היו יכולים לצפות לה בכל הקשור להגברת התחרות במשק ולהקטנת יוקר המחייה. לא הייתה רפורמה כזו בכלכלה הישראלית מאז חקיקתו של חוק התקנים. הציבור יצא מנצח".