הפחתת מכסים ירוקה

ישראל משתתפת בסבב שיחות מטעם ארגון הסחר העולמי בניסיון להגיע להפחתת מכסים במוצרי איכות סביבה, כשעל הפרק נמצאים 600 מוצרים בעשר קטגוריות


13:14 ,13.05.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך השבוע האחרון התקיים הסבב השישי של המו"מ להפחתת מכסים במוצרי איכות הסביבה (EGA) בארגון הסחר העולמי (WTO), מתוך מטרה להגיע בעוד מספר סבבי מו"מ לרשימת מוצרים מוסכמת ולהציגה בכנס השרים העשירי של הארגון, שיתקיים בדצמבר הקרוב בניירובי, קנייה.

 

בשיחות השתתפו 17 מדינות, בהן ישראל, ארצות הברית, האיחוד האירופאי (שנחשב במו"מ כמדינה אחת), סין, קנדה, יפן, קוריאה, אוסטרליה, ניו זילנד, סינגפור ומדינות נוספות.

 

המדינות שהשתתפו במו"מ אחראיות לכ-85% מהסחר העולמי במוצרי איכות הסביבה. מכיוון שכך, מבנה ההסכם הצפוי הוא מבנה "פתוח" – כלומר, מהפחתת המכסים ייהנו כל 161 המדינות החברות ב-WTO, גם אם לא לקחו על עצמן מצידן מחויבות זהה.

 

נכון להיום, הרשימה כוללת 600 מוצרים בעשר קטגוריות שונות, בהן טיפול בזיהום אוויר, טיפול בפסולת מסוכנת, טיפול בשפכי מים ומטרדי רעש, אנרגיה ירוקה ומתחדשת, יעילות אנרגטית ועוד.

 

מטרתו המוצהרת של ההסכם היא לעודד תעשייה ירוקה והגברת הסחר במוצרים אלה, על מנת לצמצם את ההשפעה הסביבתית השלילית על כדור הארץ. משכך, חמשת הסבבים הראשונים הוקדשו  להרצאות של מומחים, הן מהאקדמיה והן מהתעשייה, על מנת שהמשתתפים יוכלו לרכוש ידע והבנה עמוקים יותר בתחום. בנוסף, כל מדינה נדרשה להציג את המוצרים שהיא מציעה להכללה בהסכם ולנמק מהי התועלת הסביבתית הממשית מכל אחד מהם.

 

בסבב עצמו התבצע מעבר על כל המוצרים מתוך מטרה לראות אילו מוצרים זוכים לתמיכה רחבה ואילו מייצגים אינטרסים של מדינות ספציפיות בלבד.

 

נציגי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה ובנספחות המסחרית בג'נבה, שהשתתפו במהלך השבוע במו"מ, עבדו בחודשים האחרונים בשיתוף עם התעשייה, על מנת למפות את האינטרסים הישראליים ברשימה זו, כאשר בתחומים בהם יש לישראל טכנולוגיה מתקדמת, העמדה היא לשאוף להפחתת מכסים לצורך פתיחת שווקי חדשים ליצוא. לעומת זאת, בתחומים אחרים, נמצא כי יש צורך בהגנה על התעשייה הישראלית מפני ייבוא.

 

הדיונים שהתנהלו באווירה חיובית איפשרו להשלים את המעבר על הרשימה וכבר סוכם על המשך מו"מ אינטנסיבי ושאפתני של חמישה סבבים עד סוף השנה, מתוך הבנה כי יש לנצל את המומנטום, האווירה החיובית והרצון של כלל המדינות להגיע להסכם.

 

אסי יוסף, סגן הנציג הקבוע לארגון הסחר העולמי והנספח המסחרי של מינהל סחר חוץ בג'נבה: "בסבב הנוכחי, שהינו שונה מקודמיו, נכנסנו לשלב המו"מ. בעוד שבחמשת הסבבים הראשונים הוצגו התועלות הסביבתיות ממוצרים ומטכנולוגיות שונות, בזה הנוכחי נכנסנו לשלב המו"מ עצמו וניתן להתחיל לזהות את העמדות השונות בהן המדינות נוקטות. אלו מושפעות לא רק מאלמנטים סביבתיים, אלא גם משיקולים כלכליים הנקבעים לעיתים ע"י קבוצות לחץ סקטוריאליות".

 

הנספחות המסחרית של מינהל סחר חוץ בז'נבה יזמה במהלך שבוע המו"מ אירוע חברתי, שבו היתה הזדמנות לאינטראקציה ונטוורקינג באווירה פחות פורמאלית. לאירוע הגיעו כ-70 נציגים מהמדינות המשתתפות, וגם שגריר ישראל לאו"ם ולמוסדות הבינלאומיים, אביתר מנור, נכח ובירך.