יצרני טקסטיל תוקפים את קביעת המכס האחיד על מרבית המוצרים

לדברי האוצר, המכס בשיעור 6% יביא לתוספת הכנסות של 140 מיליון שקל בשנה. מנגד טוענים יצרנים, היבואנים יגלגלו את המכס על הציבור וצפויה העלאת מחירים


00:00 ,01.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר יאיר לפיד חתם על צו הקובע שיעור מכס אחיד על מרבית מוצרי הטקסטיל, מוצרים מוגמרים וחומרי גלם, למעט שטיחים ומגבות, בשיעור של 6%.

עד לכניסת הצו לתוקף, שיעור המכס החל על מוצרי טקסטיל מוגמרים עמד על 0% ועל 12% לחומרי גלם לטקסטיל. קביעת שיעור מכס אחיד של 6% עתיד להביא לתוספת הכנסות ממסים של כ-140 מיליון שקל בשנה.

בעקבות פניות של יצרני טקסטיל מקומיים לרשות המסים, לוועדת הכספים ולבית המשפט, לפיהן הפחתות המכס שבוצעו בשנים 2012 ו-2013 בענף הטקסטיל יצרו תנאים מקלים ליבואנים ופגעו בייצור המקומי בצורה משמעותית, עד כדי חשש להמשך קיומם, התקיימו דיונים בנושא ברשות המסים עם היצרנים.

בעקבות דיונים, ולאחר שנשקלו מכלול ההיבטים הנוגעים בדבר והרצון להתחשב בייצור המקומי, הומלץ בפני שר האוצר על תיקון צו תעריף המכס באופן שיקבע מכס אחיד, שימנע עיוותים בענף, יבטיח שוויוניות ויגביר תחרותיות.

לטענת יו"ר חטיבת רשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר יורם דר, מי שמפסיד מהמהלך הוא הציבור, שיאלץ מעתה לשלם יותר עבור מוצרי הלבשה: "ביטול ההפחתה עלול להביא להעלאת מחירים של כ-90% מהמוצרים שיגולגל לצרכן, שכן היבואנים שהפחיתו מחירים החל מינואר 2013, עת נכנס הצו הקודם, שביטל לחלוטין את המכס לתוקפו, שחררו משלוחי יבוא ללא מכס. מדובר בייקור שיעלה לציבור הרחב בכ-600 מיליון שקל בשנה, כשהנפגעים העיקריים הם שכבות הביניים והשכבות החלשות".

דר הוסיף ש"ההוכחה הניצחת לכך שביטול המכס בינואר השנה השפיע באופן ישיר על המחירים, הוא הירידה הדרמטית שנרשמה בסעיף ההלבשה במדד המחירים לצרכן של 16.8%, בעוד שבמדד הכללי לא חל שינוי. לא יתכן שממשלה שחרטה על דגלה להפחית את יוקר המחייה בישראל מגינה על תעשייה שכמעט ואינה קיימת".

בעלי חברת פוקס הראל ויזל תקף אף הוא את המהלך: "חשבנו שיש ממשלה חדשה, אך מסתבר שגפני ממשיך לנהל את המדינה. האם אנו מדינת א.ת.א, או מדינת ההיטק?  זוהי רק ההתחלה; צפויות גזירות נוספות, שיגרמו לגל של העלאות מחירים. מי שיפגע הוא מעמד הביניים והמעמד החלש".

לדברי מנכ"ל חברת בלדרות האקספרס TNT אקספרס ישראל אודי כספי, "מסתמן שהצרכן הישראלי יאלץ שוב לשלם את העלאות המכסים על יבוא טקסטיל, שכן לקוחותינו בתחום יבוא הטקסטיל, שהפחיתו מחירים לצרכן מאז הוחל הפטור על המכס בתחילת השנה, יאלצו להעלות מחירים עם ביטולו. עבור הצרכן הישראלי קיימת אלטרנטיבה אחת והיא היבוא האישי מחו"ל, שכן בשירות זה קיים פטור מלא ממסים, מכס ומע"מ עבור יבוא הלבשה למוצרים בשווי עד 75 דולר (ומע"מ בלבד למוצרים מעל 75 דולר). הצרכן הישראלי הוא חכם וזיהה את האטרקטיביות, הנוחות והכדאיות בשירות הרכישה המקוונת מחו"ל והיבוא האישי".