כנס דו-שימושי

מכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז תקיים כנס שיתמקד בחידושים ועדכונים בתהליך היצוא הדו-שימושי לקראת הפעלת הנוהל החדש בתחילת 2016


12:19 ,16.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

המכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז תקיים ב-29 בדצמבר כנס בנושא חידושים ועדכונים בתהליך הייצוא הדו-שימושי.

 

בכנס צפויים להשתתף מאות יצואנים ונציגי חברות שילוח ועמילות מכס. הכנס יערך נוכח המצב הביטחוני וכוונת רשות המסים להחיל מינואר 2016 אכיפה מלאה של משטר הפיקוח על יצוא ציוד דו-שימושי.

 

יצוא דו-שימושי הוא יצוא המתבצע אך ורק באמצעות רישיונות יצוא עבור טובין, טכנולוגיות ושירותים המיועדים לשימוש אזרחי, ושניתן לעשות בהם גם שימוש לפיתוח וייצור אמצעי לחימה קונבנציונאליים.

 

הכנס יתמקד במדיניות הממשלה להדק את הפיקוח על יצוא ציוד דו שימושי - חומרים וציוד. התכנים יכללו, בין השאר, את נהלי הפיקוח החדשים, אופן הוצאת הרישיונות וכן בחינת המוצר האם אכן כפוף למשטר הפיקוח.

 

התהליך החדש יחייב את היצואנים ועמילי המכס להגיש באופן מקוון טופס בקשות לרישיונות ולאישורים בייצוא מרשויות מוסמכות לפני הייצוא, ולהתעדכן בכל עת במצב הטיפול בבקשות, החל משלב הבקשה ועד לשלב האישור למכס.

 

בין מרצי הכנס: מהנדס דוד חורי, מנהל תחום בכיר יצוא וכללי מקור ברשות המסים; עמירם הלוי, מנהל תחום פיקוח על יצוא דו-שימושי במשרד הכלכלה; אורנה שקולניק, אגף מערכות מידע במשרד הכלכלה; וירון כהן, מפקח ארצי, יצוא ביטחוני ודו-שימושי ברשות המסים.

 

מנהלת המכללה העסקית בלשכת המסחר תל אביב והמרכז לבנת קיזנר: "מטרת הכנס היא להדגיש בפני המשתתפים, סוכני המכס והיצואנים, כי עליהם להתמקצע בכל הקשור לתהליך היצוא הדו-שימושי מול הרגולטור. ברגע שהמערכת תחל לפעול, לא ניתן יהיה להזין נתונים חלקיים ללא סיווג או אישורים נחוצים. התהליך יהיה ממוחשב באופן מלא ומקושר מול כל הגורמים הרלוונטיים, מצב שיאפשר ליירט כל מוצר שלא יעמוד בחוקיות הנדרשת. יחד עם זאת, מדובר במהפכה של ממש בכל הקשור לתהליך הייצוא, שתאפשר ליצואנים חיסכון זמן ועלויות".

 

יצוין כי המערכת החדשה צפויה לפעול בתחילת 2016, כאשר בשלב הראשון המכס יהיה סובלני להפרות כאלו ואחרות בחוקיות הייצוא בשל קשיי התאקלמות, אך בשלב הבא תופעל אכיפה מוגברת ואף ענישה. "ההערכות המוקדמת מחויבת ובלתי נמנעת", הוסיפה קיזנר.